HWA Evo یک خودروی شگفتانگیز و جذاب است. بال عقب عظیم، رنگ چشمنواز و طراحی بینقص، مرسدس 190E قدیمی را به یک اثر هنری تبدیل کردهاند. شاید به فکر کلمه رستوماد افتاده باشید اما این خودرو چیزی فراتر از رستوماد است. این خودرو بهوضوح از مدل ویژه هومولوگیشن DTM سال 1990 الهام گرفته است اما هیچیک از 502 دستگاه اصلی Evo II برای ساخت آن قربانی نشدهاند زیرا HWA از یک 190E معمولی شروع کرده که مرسدس حدود دو میلیون دستگاه از آن ساخته است.
تصور نکنید HWA شرکتی نوپا و کمتجربه است. این شرکت که نامش از هانس ورنر آفرخت (بنیانگذار AMG) گرفته شده، با همکاری مرسدس یکی از موفقترین تیمهای مسابقهای در DTM، GT3 و حتی فرمول E بوده است. HWA همچنین در پروژههای هایپرکارهای مشهوری نقش داشته است. این شرکت موتور V12 تنفس طبیعی برای پاگانی هوآیرا R ساخت، پیشرانهٔ فیتیپالدی EF7 را پیش از کنسل شدن مهندسی کرد و در حال حاضر روی دتوماسو P72 کار میکند. HWA از این مرسدس جذاب هم تاکنون هشت پروتوتایپ ساخته است که دو نمونه آخر برای آزمایش تصادف، نمونههای چهارم تا ششم برای توسعه دینامیکی و سه نمونه اول برای توسعه الکترونیکی با بوش استفاده میشوند. این خودروی سبزرنگ پروتوتایپ شماره یک است.
کابین خودرو پر از سیمها، آمپرها، دکمههای قرمز، کابلها و ابزارهای اندازهگیری است. ما در پیست آزمایشی مخفی بوش در باکسبرگ هستیم که یک ساعت با شمال اشتوتگارت فاصله دارد. این مجموعه فوقالعاده شامل یک پیست خارجی و مجموعهای از سطوح، شیبها و مسیرهای متنوع است. این خودرو پتانسیل بالایی دارد. موتور آن نسخه اصلاحشده پیشرانهٔ M276 مرسدس یعنی موتور 3 لیتری V6 توئین توربو است که در مدلهایی مثل SLC43 استفاده شده است. این موتور در نسخهٔ استاندارد خیلی ما را تحت تأثیر قرار نداده بود اما اینجا با توربوهای جدید، سیستم ورودی هوا و اگزوز بازطراحیشده، صدایی خشن و جذاب دارد و به شکلی باورنکردنی نرم کار میکند.
تقریباً هیچ لرزشی احساس نمیشود. HWA معتقد است این موتور بیشازحد نرم کار میکند و به همین دلیل، در مرحله بعدی توسعه، قصد دارند توربوها را کمی تغییر دهد تا تحویل قدرت ناگهانیتر شود. این خودرو قرار نیست مدرن باشد، پس نباید حس یک خودروی مدرن را منتقل کند. در پروتوتایپ آزمایشی ما دور موتور روی 5 هزار rpm محدود شده بود و به همین دلیل قدرت کامل بیش از 500 اسب بخاری خود را تجربه نکردیم. ابتدا قرار بود این موتور 450 اسب بخار قدرت داشته باشد، اما HWA حالا با تغییراتی در شاتونها و پیستونها، قدرت را افزایش داده است. Evo در حال حاضر خیلی سریع نیست اما درنهایت با نسبت قدرت به وزن بیش از 370 اسب بخار بر تن، عملکردی مشابه آستونمارتین ونتیج 665 اسب بخاری خواهد داشت.
وزن هدف 1350 کیلوگرم است که برابر با Evo II اصلی خواهد بود. البته بدنه نمونهٔ اصلی فولادی بود اما این تماماً فیبر کربنی است. سابفریمهای جلو و عقب کاملاً جدید هستند تا استحکام و ایمنی در تصادف را بهبود دهند. بدنه بسیار مستحکم است و هرچند کمی بادیرول وجود دارد اما این حس به میراث خودرو وفادار است. با صرفنظر کردن از این بادیرول، خودرو در پیچها تعادل خوبی پیدا میکند و واقعاً حس میکنید در مرکز محورها نشستهاید و خودرو دور شما میچرخد. این احتمالاً به خاطر جلو آمدن محور جلو بهاندازه 50 میلیمتر است.
دستهدنده گیربکس دستی خودرو سبک است و دقیق حرکت میکند اما نیاز به حس سنگینتر و قویتری دارد. همین موضوع برای فرمان و ترمزها صدق میکند. ترمزها فعلاً هیچ حسی ندارند و قدرت کمی ارائه میدهند، مگر اینکه پدال تا انتها فشرده شود که ناگهان قفل میکنند؛ اما این یک خودروی در حال توسعه است و این مشکلات قابل طبیعی خواهد بود. با توجه به اینکه این اولین پروتوتایپ است، همینکه اینقدر خوب کار میکند شگفتانگیز است. به گفتهٔ مدیر فنی HWA، پروتوتایپهای چهارم، پنجم و ششم که در حال ساخت هستند، پیشرفت چشمگیری دارند. خودروی نهم، پس از دو پروتوتایپ تست تصادف، اولین نمونه با هدف تولید خواهد بود.
قبل از رانندگی فکر میکردم HWA Evo حس AMG داشته باشد اما این یک سدان عضلانی مثل C63 نیست. ظرافت و دقت بیشتری دارد و به خاطر ابعاد جمعوجور، وزن کم و شخصیت موتوراسپرتمحور، حسی شبیه به پورشه ایجاد میکند. این خودرو دقیقاً همانطور که انتظار دارید یک نسخه بازسازیشده از Evo II رفتار کند، عمل میکند. با دقت، اقتدار و کاریزمایی که نشان میدهد AMG مسیر خودروهای جادهای خود را چگونه انتخاب کرد قبل از اینکه به سمت هیبریدیهای چهار سیلندر برود.
طبیعی است که خیلیها بجای HWA Evo، مرسدس Evo II اصلی را ترجیح بدهند زیرا آن خودرویی افسانهای است؛ اما دو نکته وجود دارد. Evo II اصلی خیلی سریع نیست و بسیار گران است. موتور آن یک 2.5 لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر با حدود 230 اسب بخار است که شتاب صفرتاصد را در حدود 7 ثانیه فراهم میکند، رقمی که در سال 2025 کند به نظر میرسد. همچنین چون فقط 502 دستگاه از آن ساخته شد، حالا قیمت یک نمونه خوب حدود 350 هزار پوند است و اساساً خودرویی کلکسیونی برای سرمایهگذاری محسوب میشود. من با Evo II اصلی رانندگی نکردهام اما پس از بررسی دقیق، نسخه جدید به شکلی مرا مجذوب کرد که اصلی نمیتوانست. HWA قرار است سدان رستوماد خود را از اوایل سال آینده به خریداران تحویل دهد.