معاون خدمات الکترونیک قضایی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، از راهاندازی سامانه «تنظیم» بهمنظور هوشمندسازی خدمات دفاتر الکترونیک قضایی خبر داد و گفت: این سامانه امکان ثبت نوبت، ارسال پیشنویس دادخواست، شکواییه و اظهارنامه را بهصورت غیرحضوری فراهم کرده است.
محمد حسین آقایی روز دوشنبه گفت: سامانه «تنظیم» با هدف تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی و کاهش مراجعات حضوری طراحی شده است.
وی اظهار کرد: سامانه «تنظیم» با رویکرد بومیسازی و استفاده از زیرساختهای ملی توسعه یافته و مسیر دریافت خدمات قضایی را با کاهش نیاز به مراجعه فیزیکی دگرگون کرده است.
آقایی تصریح کرد: بر اساس گزارش ارائهشده، تاکنون بیش از ۸۵ هزار و ۶۲۰ نوبت از طریق این سامانه صادر شده که شامل ۱۷ هزار و ۱۰۲ نوبت ثنا و ۶۸ هزار و ۵۲۸ نوبت سخا است؛ همچنین، ۱۶ هزار و ۶۷۷ کاربر جدید از این سیستم استفاده کردهاند و ۲ هزار و ۳۹۰ نوبت نیز از طریق اپلیکیشن (برنامک) شهروندان ثبت شده است.
معاون خدمات الکترونیک قضایی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، «نوبتدهی برخطِ دقیق و لحظهای»، «امکان ارسال پیشنویس مدارک قبل از مراجعه حضوری»، «پنل مدیریت هوشمند برای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی»، «طراحی بومی و توسعهپذیر متناسب با نیازهای آینده» و «کاهش مداخلات انسانی و افزایش دقت در خدمات» را مهمترین ویژگیهای این سامانه برشمرد.
گام بلند در تحقق عدالت دیجیتال
آقایی تأکید کرد: «سامانه تنظیم» نهتنها بهرهوری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را افزایش داده است بلکه بهعنوان زیرساختی کلیدی در مسیر تحقق عدالت دیجیتال و بهبود کیفیت خدمات قضایی عمل میکند. این سامانه اکنون در دسترس شهروندان قرار دارد و انتظار میرود با گسترش آن، شاهد کاهش چشمگیر مراجعات حضوری و تسریع در فرآیندهای قضایی باشیم.
براساس این گزارش، خانواده بزرگ کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با شعار «دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، از مردم برای مردم» در قالب بیش از ۱۳۰۰ دفتر با نیروهای متعهد و متخصص در سراسر کشور، در تحقق «قوه قضاییه هوشمند در تراز انقلاب اسلامی» در همکاری با مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضایی، همواره مشغول خدمترسانی به عموم مردم شریف ایران اسلامی است.