به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، علاءالدین رفیعزاده امروز، شنبه، در آیین اختتامیه جشنواره شهید رجایی استان کرمانشاه با اشاره به جایگاه فرهنگی و تاریخی این استان و نقش آن در دفاع مقدس اظهار کرد: کرمانشاه استانی با تمدن، تاریخ و فرهنگی غنی است که بیش از 10 هزار شهید و 20 هزار جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و مردمانی متدین، انقلابی و خدمتدوست دارد.
وی ضمن قدردانی از استاندار کرمانشاه، نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاههای اجرایی گفت: حضور میان مدیران و مردم این خطه مایه افتخار است و امیدوارم با تلاش جمعی شاهد رشد و توسعه بیشتر استان باشیم.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه دولت چهاردهم اجرای برنامه اصلاح نظام اداری را بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی خود در سال 1403 تصویب و ابلاغ کرده است، عنوان کرد: در این برنامه، تکریم اربابرجوع، عدالت در پرداختها، ساماندهی نیروی انسانی و ارتقای کیفیت خدمات از محورهای کلیدی بهشمار میروند.
رفیعزاده با اشاره به راهاندازی سامانه فوریتهای اداری در کشور گفت: این سامانه با هدف رسیدگی فوری به شکایات مردم از نحوه برخورد یا عملکرد کارکنان دستگاههای اجرایی طراحی شده و هماکنون در استانهای قزوین، البرز و تهران بهصورت آزمایشی فعال است.
وی عنوان کرد: هدفگذاری ما این است که شکایات مردمی در کمتر از سه ساعت بررسی و رسیدگی شود و کنار این رویکرد، کارمندان شایسته و خوشبرخورد نیز مورد تشویق قرار خواهند گرفت تا فرهنگ خدمت صادقانه در دستگاهها نهادینه شود.
معاون رئیسجمهور با تأکید بر ضرورت برقراری عدالت در نظام پرداختها گفت: یکی از عوامل اصلی بیعدالتی در پرداختها، مستثنا شدن برخی دستگاهها از قانون مدیریت خدمات کشوری است اما متأسفانه حدود 45 درصد دستگاههای اجرایی مشمول این قانون نیستند که این موضوع نظمبخشی به پرداختها را با چالش مواجه کرده است.
رفیعزاده تصریح کرد: برنامه دولت این است که بهتدریج همه دستگاهها را ذیل قانون مدیریت خدمات کشوری بیاوریم تا پرداختها بر اساس عملکرد واقعی و عدالت انجام شود.
وی راجع به برنامههای جدید دولت برای جذب نخبگان در بدنه اداری کشور گفت: مسیر ویژهای برای بهکارگیری نخبگان و جلوگیری از مهاجرت آنان طراحی شده است و براساس مصوبه جدید، 20 درصد از مجوزهای هیئت علمی دانشگاهها باید به نخبگان اختصاص یابد و در سایر دستگاهها نیز مسیر جذب این افراد تسهیل میشود.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: جذب و تبدیل وضعیت کارکنان صرفاً از طریق آزمون انجام خواهد شد و از روشهای غیرقانونی پرهیز میشود و همه استخدامها باید در چارچوب قانون مدیریت خدمات کشوری صورت گیرد.
وی اجرای موفق اصلاح نظام اداری را نیازمند همکاری سه سطح دانست و گفت: سطح کلان شامل رئیسجمهور و شورایعالی اداری است که سیاستهای کلان را تدوین و ابلاغ میکند؛ سطح دوم سازمان اداری و استخدامی کشور است که نقش راهبری و نظارت دارد و سطح سوم مدیران و کارکنان دستگاههای اجرایی در استانها و شهرستانها هستند که نقش عملیاتی و اجرایی را ایفا میکنند.
معاون رئیس جمهور تأکید کرد: تا زمانی که مدیران و کارکنان دستگاهها در صف اول ارائه خدمت به مردم این اصلاحات را لمس و اجرا نکنند، اهداف برنامه محقق نخواهد شد.
رفیعزاده ابراز امیدواری کرد که با همکاری مدیران، استانداران و کارکنان خدوم دولت، برنامه اصلاح نظام اداری در دولت چهاردهم بهصورت کامل اجرا شود و نتیجه آن در رضایتمندی مردم نمایان شود.
وی با تأکید بر ضرورت بازنگری و اصلاح ساختار سازمانی دستگاههای اجرایی کشور، گفت: هیچ راهی جز جلوگیری از فعالیت دستگاههای موازی و زائد نداریم، همانگونه که مقام معظم رهبری نیز تأکید فرمودهاند، باید برای دستگاههایی که وجود یا عدم وجودشان تفاوتی در کارکرد نظام اجرایی کشور ندارد، تصمیمی قاطع اتخاذ شود.
معاون رئیس جمهور اضافه کرد: بخش قابلتوجهی از بودجه کشور صرف هزینههای جاری و اداری میشود؛ ازاینرو برای نجات بودجه، ارتقای بهرهوری و روانسازی فعالیتهای اداری ناچاریم از فرآیندهای تکراری و موازی جلوگیری کنیم، این یکی از محورهای اصلی تأکید رئیسجمهور محترم است و بنده مأمور اجرای جدی آن هستم.
رفیعزاده با مرور برنامههای توسعه از دوره اول تا هفتم گفت: در همه برنامههای توسعه و سیاستهای کلی نظام اداری و توسعهزده مقام معظم رهبری، موضوع اصلاح ساختار اداری و چابکسازی دولت مورد تأکید بوده است؛ بااینحال، در سالهای گذشته در تحقق آن چندان موفق نبودهایم، این بار دولت و مجلس مصمم هستند با اجرای قوانین و مقررات موجود، نظام اداری کشور را نجات دهند.
وی بر ضرورت هوشمندسازی دولت و بهبود اطلاعرسانی به مردم تأکید و تصریح کرد: یکی از گلایههای مردم، نبود اطلاعرسانی دقیق هنگام مراجعه به دستگاههای اجرایی است؛ متأسفانه بسیاری از وبسایتها و سامانههای اطلاعرسانی دستگاهها بهروز نیستند؛ در حالی که طبق فصل سوم قانون مدیریت خدمات کشوری، دستگاهها مکلف به ارائه اطلاعات صحیح، بهروز و شفاف هستند.
معاون رئیسجمهور افزود: قابل قبول نیست که اطلاعات درجشده در سایتهای دستگاههای اجرایی مربوط به پنج یا 10 سال پیش باشد و گاهی محل ساختمانها تغییر کرده یا خدماتی به دستگاه دیگری منتقل شده است، اما همچنان اطلاعات قبلی در دسترس مردم قرار دارد و این موضوع باعث سردرگمی و نارضایتی مردم میشود.
وی ضمن قدردانی از مدیران و کارکنان سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: رضایتمندی مردم از عملکرد دولت، رضایتمندی خداوند را بههمراه خواهد داشت و امیدوارم با تلاش جمعی همه خدمتگزاران، شاهد ارتقای بهرهوری و رضایت عمومی باشیم.
انتهای پیام/+
Source link