خودرو شاسی بلند لندروور دیفندر اکتا Land Rover Defender OCTA در قامت قویترین محصول این شرکت در تاریخ معرفی شد که در ادامه با جزئیات خیره کننده آن همراه شما هستیم.
لندروور دیفندر، نامی که برای دههها مترادف با سرسختی، قابلیت اطمینان و توانایی عبور از هر مسیری بوده، اکنون در حال ورود به یک قلمرو جدید و هیجانانگیز است. شرکت لندروور در یک رویداد ویژه در شانگهای، رسما از نسخه پرچمدار و پرفورمنس جدید خود یعنی لندروور دیفندر اکتا (Land Rover Defender OCTA)، پردهبرداری کرد. این نسخه که رسما به عنوان قوی ترین دیفندر تاریخ معرفی شده، با یک قلب تپنده V8 هیبریدی و فناوریهای شاسی انقلابی، آمده است تا مرزهای یک شاسی بلند عملکردی را هم در جاده و هم در بیراهه جابجا کند و نام دیفندر را به اوج جدیدی از قدرت و توانایی برساند. اما آیا میتواند در اجرای این پلن موفق باشد؟
مشخصات فنی لندروور دیفندر اکتا
در قلب قوی ترین دیفندر تاریخ، یک پیشرانه 4.4 لیتری V8 توئین توربو با سیستم هیبریدی ملایم (Mild Hybrid) قرار گرفته است. این نیروگاه قدرتمند، توانایی تولید حداکثر قدرت ۶۳۵ اسب بخار را دارد که به این شاسی بلند اجازه میدهد تا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را تنها در ۴ ثانیه طی کند! حداکثر سرعت آن نیز با تایرهای جادهای به ۲۴۸ کیلومتر بر ساعت میرسد. این قدرت از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک پیشرفته لندروور به هر چهار چرخ منتقل میشود.
اما شاید شگفت انگیزترین بخش فنی این خودرو، سیستم تعلیق آن باشد. لندروور دیفندر اکتا به سیستم تعلیق انقلابی 6D Dynamics مجهز شده است. این سیستم که پیش از این در رنج روور اسپرت SV نیز به کار رفته بود، با کنترل هیدرولیکی فعال، حرکات گهوارهای بدنه (Body Roll) در پیچها و همچنین حرکات شیرجه و اسکوات در هنگام ترمز گرفتن و شتاب گیری هیجانی را تقریبا به طور کامل حذف میکند. نتیجه این فناوری، دستیابی به یک سواری فوق العاده پایدار و مسطح در جاده و همچنین انعطاف پذیری و کنترل بینظیر در صعب العبورترین مسیرهای آفرود است. این خودرو همچنین به ترمزهای عملکردی بالای برمبو و سیستم فرمان بهینهسازی شده مجهز است.
طراحی ظاهری
طراحی لندروور دیفندر اکتا بر پایه همان فرم جعبهای و نمادین دیفندر شکل گرفته، اما با تغییراتی هوشمندانه، ظاهری بسیار عضلانیتر، پهنتر و تهاجمیتر پیدا کرده است. در نمای جلو، یک جلو پنجره دوقسمتی جدید با رنگ مشکی دودی و ورودیهای هوای بزرگتر، نه تنها چهرهای خشنتر به خودرو بخشیده، بلکه وظیفه خنک کاری بهتر موتور قدرتمند V8 را نیز بر عهده دارد. قلابهای بکسل طلایی رنگ در زیر سپر، به عنوان یک امضای بصری خاص، جذابیت این بخش را دوچندان کردهاند.
بدنه خودرو با افزایش 28 میلی متری ارتفاع از سطح زمین و 68 میلی متر افزایش در طول، استقراری با ابهتتر بر روی زمین دارد. گلگیرهای پهنتر شده، به خوبی رینگهای آلیاژی اختصاصی 20 یا 22 اینچی را در خود جای دادهاند. مشتریان میتوانند بین رینگهای 22 اینچی با تایرهای جادهای برای حداکثر عملکرد روی آسفالت، یا رینگهای 20 اینچی با تایرهای غولپیکر 33 اینچی AT برای دستیابی به نهایت چسبندگی در مسیرهای آفرود، یکی را انتخاب کنند. در نمای عقب نیز لاستیک زاپاس کامل، چهار خروجی اگزوز مستطیلی و قلابهای بکسل طلایی، شخصیت سرسخت و بیرقیب این خودرو را به نمایش میگذارند.
طراحی داخلی، کابین و داشبورد
کابین و اتاق یا نمای داخلی و داشبورد لندروور دیفندر اکتا با حفظ همان حس و حال کاربردی و مستحکم دیفندر استاندارد، با جزئیاتی لوکس و انحصاری ارتقا یافته است. در سراسر کابین، از جمله روی فرمان و پنلهای در، از پرچهای نمایان استفاده شده که حسی از بافت مکانیکی و صنعتی را القا میکند. در بخشهای مختلف، لوگوی انحصاری OCTA که شبیه به یک سکه مسی با طرحی دایرهای و مربعی است، به چشم میخورد. نوشته بزرگ DEFENDER نیز در مقابل سرنشین جلو حک شده است. این کابین در دو ترکیب رنگی قهوهای و سبز تیره عرضه میشود که هر دو به خوبی با شخصیت ماجراجویانه خودرو هماهنگ هستند.
قیمت لندروور دیفندر اکتا
لندرور هنوز قیمت رسمی دیفندر اکتا را اعلام نکرده است. با این حال، با توجه به قدرت فوقالعاده، فناوریهای پیشرفته و جایگاه آن به عنوان پرچمدار خانواده دیفندر، پیشبینی میشود که قیمت لندروور دیفندر اکتا در بازارهای جهانی از حدود ۱۵۰ هزار دلار آمریکا آغاز شود.
اما هیجان انگیزترین خبر در مراسم رونمایی، اعلام برنامه رسمی لندروور برای ساخت یک نسخه مسابقهای بر پایه مدل اکتا و شرکت در رالی داکار بود. این اقدام جسورانه، نشان دهنده اعتماد کامل لندروور به قابلیتها، استحکام و دوام قویترین دیفندر تاریخ در سختترین شرایط ممکن است. برای علاقهمندان به خودرو در ایران، که با نام دیفندر خاطرات زیادی از استحکام و قابلیت اطمینان دارند، لندروور دیفندر اکتا اوج تکامل این اسطوره است و نشان میدهد که چگونه میتوان روح یک آفرودر کلاسیک را با نهایت قدرت و فناوری مدرن ترکیب کرد و حتی آن را برای رقابت در بالاترین سطح موتور اسپرت جهان آماده ساخت