امیرمسعود عابدین: نیسان پس از سالها غیبت، آماده است تا یکی از محبوبترین شاسیبلندهای خود را دوباره به جاده بازگرداند. رونیز یا اکسترا، شاسیبلند افسانهای نیسان که تولید آن در سال ۲۰۱۵ متوقف شد، قرار است با نسل سوم خود در سال ۲۰۲۸ بازگردد (رونیز در بازار آمریکا به نام اکسترا فروخته میشود). اکنون، با معرفی کانسپت Project X در نمایشگاه SEMA، تصویری از آنچه ممکن است در آینده ببینیم، به نمایش درآمده است.
Project X؛ پیوند هوشمندانه گذشته و آینده
این مدل مفهومی توسط نیک شرر، یکی از سفیران برند نیسان طراحی و ساخته شده است. Project X ترکیبی از اجزای دو پیکاپ مدرن نیسان یعنی تایتان و فرانتیر با طراحی الهامگرفته از رونیز کلاسیک است. حاصل این ترکیب خودرویی است که هم نوستالژیک و هم آیندهنگر به نظر میرسد.
نمای جلوی خودرو و گلگیرها از فرانتیر قرض گرفته شدهاند، در حالی که قسمت عقب شباهت زیادی به رونیز قدیمی دارد. هرچند نیسان منبع دقیق برخی قطعات را اعلام نکرده، اما شباهت آنها به وضوح نشان میدهد که روح رونیز یا اکسترا در این پروژه زنده است.
با توجه به محبوبیت روزافزون شاسیبلندهای آفرودی، مانند فورد برانکو و تویوتا فوررانر، انتظار میرود که نسل جدید رونیز با ظاهری خشنتر و کاربردیتر بازگردد. اشتراک پلتفرم با مدل فرانتیر، تصمیمی منطقی برای کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری است. این ترکیب میتواند همان تجربه یک پیکاپ قدرتمند با فضای سرپوشیده و امکانات خانوادگی را ارائه دهد.
شاسی و تعلیق قدرتمند
جزئیات فنی پروژه بهطور کامل فاش نشده، اما سیستم تعلیق به طور کامل از پیکاپ تایتان گرفته شده است. بازوهای کنترلی، فنرها و محورها از قطعات اصلی نیسان هستند. این ترکیب به Project X ارتفاع و پایداری قابلتوجهی میدهد که برای آفرود کاملا مناسب است. قطعات تقویتی نیز از شرکت Z۱ Performance تأمین شدهاند که در ساخت و بهینهسازی خودروهای آفرودی نیسان تخصص دارد.
پیشرانه؛ ترکیبی از قدرت و فناوری
در زیر کاپوت Project X، یک موتور ۵٫۶ لیتری V۸ تنفس طبیعی از نوع VK۵۶DE قرار دارد؛ همان موتوری که پیشتر در مدلهایی مانند آرمادا و تایتان دیده شده بود. این موتور، به لطف سیستم ورودی هوای افترمارکت Z۱ و هدرز JBA، احتمالا قدرتی بالاتر از ۳۲۰ اسب بخار استاندارد تولید میکند.
هرچند بعید است که نسخه تولیدی نسل سوم رونیز با چنین موتوری عرضه شود، اما انتظار میرود نیسان از یک پیشرانه V۶ هیبریدی جدید استفاده کند تا بین قدرت و بهرهوری سوخت تعادل برقرار کند.
کابین و تجربه کاربری
تصاویر منتشرشده از فضای داخلی محدود هستند، اما طبق گفته نیسان، بیشتر اجزای کابین از فرانتیر جدید گرفته شدهاند. طراحی داخلی ساده، کاربردی و مقاوم در برابر شرایط سخت است؛ ویژگیای که همواره از شاخصههای اصلی رونیز بوده است.
بازگشت یک نام افسانهای
رونیز یا اکسترا همیشه بهعنوان خودرویی ماجراجو شناخته میشد؛ مدلی که برای سفر، کوه، بیابان و جادههای ناشناخته ساخته شده بود. حالا، با افزایش محبوبیت خودروهای آفرودی، زمان بازگشت دوباره این نام افسانهای فرارسیده است.
اگر نسل سوم رونیز حتی اندکی از روح ماجراجوی Project X را در خود داشته باشد، نیسان میتواند دوباره جایگاه خود را در میان شاسیبلندهای خشن و دوستداشتنی بازار پس بگیرد.
۵۸۳۲۲
Source link
پایگاه خبری ایده روز آنلاین



