پیشرانه جدید تویوتا؛ هیدروژنی یا آب سوز؟
اخیرا شایعهای مبنی بر ساخت یک خودرو آب سوز توسط تویوتا در فضای مجازی منتشر شد. این خبر اگرچه بسیار جذاب به نظر میرسد، اما از نظر علمی و با توجه به قوانین فیزیک، واقعیت ندارد. برای تجزیه آب به عناصر تشکیل دهنده آن یعنی هیدروژن و اکسیژن، به انرژی بسیار زیادی نیاز است، معمولا بیشتر از انرژی که از سوزاندن هیدروژن به دست میآید. بنابراین، یک خودرو نمیتواند با ریختن آب در باک خود حرکت کند. منشا این سردرگمی، تحقیقات گسترده و پیشرو بودن تویوتا در زمینه فناوری هیدروژن است. تویوتا دو مسیر کاملا متفاوت را در این زمینه دنبال میکند:
- خودروهای پیل سوختی هیدروژنی (FCEV): مانند مدل تویوتا میرای (Mirai)، در این خودروها، گاز هیدروژن فشرده با اکسیژن هوا در یک پیل سوختی واکنش داده و الکتریسیته تولید میکند. این الکتریسیته سپس موتورهای برقی خودرو را به حرکت درمیآورد و تنها خروجی اگزوز آن، آب خالص است.
- موتورهای احتراق داخلی هیدروژنی: در این فناوری، تویوتا یک موتور احتراق داخلی شبیه به موتورهای بنزینی را به گونهای تغییر داده که به جای بنزین، گاز هیدروژن را میسوزاند. خروجی این فرآیند نیز تقریبا هیچ دی اکسید کربنی ندارد و عمدتا بخار آب است.
بنابراین اگرچه تویوتا در زمینه پیشرانه هیدروژنی جدید یک پیشگام است، اما هیچ کدام از این فناوریها به معنای استفاده مستقیم از آب به عنوان سوخت نیست.
موتور جدید تویوتا؛ ۲ لیتری و ۴۰۰ اسب بخاری
در میان تمام بحثها در مورد آینده الکتریکی و هیدروژنی، خبر اصلی و تکان دهندهای که توسط مدیر ارشد فناوری تویوتا اعلام شد، مربوط به یک موتور احتراق داخلی کاملا جدید بود. تویوتا در حال توسعه یک خانواده جدید از موتورهای چهار سیلندر با حجمهای ۱.۵ لیتر و ۲.۰ لیتر است که به گفته این شرکت، قواعد بازی را تغییر خواهد داد.
شگفت انگیزترین بخش این خبر، قدرت خروجی شایعه شده برای این موتورها یعنی ۴۰۰ اسب بخار قدرت است! دستیابی به چنین قدرتی از یک موتور کم حجم چهار سیلندر، یک شاهکار مهندسی است. این موتورها نه تنها بسیار قدرتمند، بلکه بهینهتر و از نظر حرارتی کارآمدتر از هر موتور احتراق داخلی دیگری هستند که تویوتا تا به حال ساخته است. این پیشرانه جدید به گونهای طراحی شده که بتواند هم در خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبرید آینده این شرکت و هم به صورت مستقل در خودروهای بنزینی سنتی به کار گرفته شود.
استراتژی جدید تویوتا
رونمایی از چنین موتور احتراق داخلی قدرتمندی در عصری که همه از پایان عمر موتورهای بنزینی صحبت میکنند، نشان از رویکرد عمل گرایانه و هوشمندانه تویوتا دارد. استراتژی این شرکت که با نام فراتر از صفر (Beyond Zero) شناخته میشود، تنها بر روی یک فناوری متمرکز نیست. تویوتا معتقد است که مسیر رسیدن به کربن خنثی، برای مناطق مختلف جهان و با نیازهای متفاوت مشتریان، یکسان نخواهد بود.
در حالی که خودروهای الکتریکی برای برخی بازارها راهحل مناسبی هستند، در بسیاری از نقاط جهان زیرساختهای لازم برای آنها فراهم نیست. به همین دلیل، تویوتا با سرمایهگذاری همزمان بر روی خودروهای تمام الکتریکی، هیبریدی، پلاگین هیبرید، هیدروژنی و اکنون، یک نسل کاملا جدید و فوق العاده بهینه از موتورهای احتراق داخلی، خود را برای هر آیندهای آماده میکند. این موتور جدید به تویوتا اجازه میدهد تا حتی در خودروهای بنزینی خود نیز میزان آلایندگی را به شکل چشمگیری کاهش دهد و در عین حال، عملکردی هیجان انگیز را برای علاقهمندان به رانندگی فراهم کند. این رویکرد، دیدگاه همه یا هیچ در مورد خودروهای الکتریکی را به چالش میکشد.
در نهایت باید گفت که شایعه خودرو آب سوز نادرست است، اما واقعیت بسیار هیجان انگیزتری وجود دارد. تویوتا نه تنها در حال پیشبرد مرزهای فناوری پیشرانه هیدروژنی جدید است، بلکه با معرفی یک موتور احتراق داخلی انقلابی با پتانسیل ۴۰۰ اسب بخار، نشان داده که برای آینده، برنامههای بسیار گستردهتری در سر دارد. این شرکت با نپذیرفتن یک راه حل واحد برای تمام مشکلات، و با سرمایهگذاری بر روی مجموعهای متنوع از فناوریها، خود را به عنوان یکی از هوشمندترین، منعطفترین و غیرقابل پیش بینیترین بازیگران در آینده صنعت خودرو تثبیت کرده است.