به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از پدال، خودروی تارا یکی از محصولات مهم و استراتژیک شرکت ایرانخودرو محسوب میشود که در سالهای اخیر توانسته جایگاه قابلتوجهی در بازار خودروهای سدان داخلی به دست آورد. این خودرو که بر پایه پلتفرم بهروز شده پژو ۳۰۱ توسعه یافته است، تلفیقی از طراحی مدرن، امکانات رفاهی مناسب و استانداردهای ایمنی بهروز را ارائه میدهد. هدف ایرانخودرو از تولید تارا، عرضه یک خودروی ملی با قیمتی رقابتی بوده است؛ موضوعی که باعث شده انواع تارا در تیپها و نسخههای مختلف به بازار عرضه شوند تا پاسخگوی نیاز و توان مالی اقشار مختلف جامعه باشند.
از زمان معرفی این خودرو، تارا در دو نسخه دندهای و اتوماتیک به بازار آمده و هر یک از آنها ویژگیها و امکانات متفاوتی دارند. نسخه دندهای تارا بیشتر برای افرادی مناسب است که به رانندگی اقتصادی علاقهمندند، درحالیکه نسخه اتوماتیک با امکانات رفاهی پیشرفتهتر، تجربه رانندگی نرمتر و بهتری را ارائه میدهد. بررسیها در جدول مقایسه انواع تارا نشان میدهد که تفاوت این دو مدل نهتنها در نوع گیربکس، بلکه در امکاناتی مانند سیستمهای ایمنی، تودوزی داخلی و سطح آپشنهای رفاهی نیز مشهود است.
در میان مدلهای عرضه شده، کارشناسان بازار و کاربران خودرو معتقدند که بهترین مدل تارا، نسخه اتوماتیک فول آپشن آن است که با بهرهگیری از موتور TU۵ پلاس، گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک و تجهیزات ایمنی، عملکردی قابلقبول در مقایسه با رقبای داخلی دارد. با این حال، نسخه دندهای نیز به دلیل قیمت مناسبتر و هزینه نگهداری پایینتر، همچنان در میان خریداران پرطرفدار است. در ادامه با انواع مدل های تارا آشنا خواهید شد.
تارا MT
اولین نسخه از سدان تارا که توسط ایرانخودرو عرضه شد مدل دنده دستی بود که با پسوند MT شناخته میشود. این مدل به موتور TU۵P با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتون متر گشتاور مجهز است و یک گیربکس ۵ سرعته دستی نیرو را روانه چرخهای جلو میکند. تارا MT صفر تا صد ۱۲.۵ ثانیهای داشته و حداکثر سرعتش به ۱۹۰ کیلومتر در ساعت میرسد. مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی نیز ۷.۲ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.
مهمترین تجهیزات تارا دستی را میتوان کنترل پایداری و کشش، سیستم کمک به حرکت در سربالایی، ۲ کیسه هوا، فرمان برقی، سیستم صوتی مولتیمدیا، کروز کنترل، سنسور نور و باران و… دانست.
تارا اتوماتیک AT
ایرانخودرو پس از عرضه نسخه دستی تارا اقدام به تولید مدل اتوماتیک نیز کرد. از نظر موتور تفاوتی بین تارا اتوماتیک و دستی وجود ندارد اما در مدل تارا اتوماتیک یک گیربکس ۶ سرعته نیرو را به چرخها میرساند. شتاب این مدل ۱۳ ثانیه است و مصرف سوخت آن با اندکی افزایش به ۷.۳ لیتر در صد کیلومتر رسیده است. مدل اتوماتیک تارا مجهزتر است و علاوه بر امکانات مدل دستی از ۴ کیسه هوا، دستهدنده چرمی، صندلی با روکش چرم و پارچه، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو، گرمکن صندلی راننده و سرنشین جلو، ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سانروف و… برخوردار است.
تارا دستی V۱P با گیربکس MT۶
حدود ۲ سال پس از عرضه نسخه دنده دستی تارا، ایرانخودرو اقدام به تولید این خودرو با گیربکس ۶ سرعته دستی کرد و نام آن را V۱P گذاشت. این مدل از نظر فنی تفاوتی با تارا MT ندارد و تنها تفاوت به گیربکس ۶ سرعته مربوط میشود. البته از نظر ظاهری شاهد بازنگری در گرافیک چراغهای عقب، طراحی جدید رودری های جلو و عقب و حذف کلیدهای شیشهبالابر از کنسول مرکزی و انتقال آنها به رودری ها هستیم. علاوه بر امکانات ذکر شده در مدل دستی قبلی، تارا V۱P از چراغ خوشامدگویی درهای جلو، زیر آرنجی ردیف عقب، آنتن کوسهای و دوربین دید عقب بهره میبرد.
تارا اتوماتیک V۴ LX
نهایتاً به فول ترین و پرآپشن ترین نسخه تارا با نام اتوماتیک V۴ LX میرسیم. این مدل از نظر طراحی بهروزتر شده و امکانات بیشتری نیز دارد. البته باید گفت تفاوتی از بابت قوای محرکه وجود ندارد و همان موتور TU۵P و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در مدل V۴ LX دیده میشوند. تمامی بهبودهای رخ داده در کابین تارا دستی V۱P برای مدل V۴ LX نیز صدق میکنند و علاوه بر آن جنس پارچه سقف و کنسول آن و همچنین کلیدهای مربوط به سانروف بهینه شدهاند. تغییرات تارا V۴ LX به این موارد ختم نمیشود چراکه این مدل دارای سنسور پا برای باز کردن صندوقعقب، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلیها و دوربین دندهعقب با خطوط داینامیک است. در جدول زیر مشخصات فنی تارا دیده میشود.
|
نام خودرو |
ایران خودرو تارا دستی/اتوماتیک |
|---|---|
|
نوع موتور |
TU۵P |
|
حجم موتور (سیسی) |
۱۵۸۷ |
|
حداکثر توان موتور (اسب بخار) |
۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه |
|
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) |
۱۴۴ نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
|
تعداد سوپاپ |
۱۶ |
|
نوع سوخت |
بنزین |
|
سیستم انژکتوری |
پاشش چندنقطهای |
|
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
۱۹۰ |
|
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) |
۱۲.۵/۱۳ |
|
سیستم انتقال قدرت |
دستی ۶ سرعته/اتوماتیک ۶ سرعته |
|
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) |
۷.۲/۷.۳ |
|
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) |
۴۵۱۹/۱۷۴۸/۱۴۶۶ |
|
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (میلیمتر) |
۲۶۵۲ |
|
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (کیلوگرم) |
۱۱۷۳/۱۲۳۴ |
|
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) |
۵۰ |
|
حجم فضای صندوقعقب (لیتر) |
۶۴۰ |
۵۸۳۲۲
Source link
پایگاه خبری ایده روز آنلاین





