امیرمسعود عابدین: دیدگاه ما نسبت به خودروها توسط فیلمها، انیمیشنها و جهانهای خیالی تقویت شده و در ذهنمان حک شدهاند. خودروهایی که در این دنیاها میبینیم، فقط ماشین نیستند؛ آنها شخصیت دارند، غرور دارند، شکست میخورند و دوباره بلند میشوند. در میان تمام این قهرمانان فلزی، هیچکس مثل لایتنینگ مککوئین (Lightning McQueen) محبوب و بهیادماندنی نیست؛ ستاره پرانرژی پیکسار که با فریاد معروف “کَ-چاو! ” نهتنها پیستها را لرزاند، بلکه نگاه ما به خودروها را برای همیشه تغییر داد.
براساس گزارش carbuzz، مککوئین، قهرمان سهگانه انیمیشن ماشینها (محصول پیکسار از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷)، در ابتدا یک تازهکار مغرور و خودمحور است که تنها هدفش پیروزی است. اما در طول داستان، با تجربه، شکست و دوستی، به قهرمانی متواضع تبدیل میشود که یاد میگیرد ارزش واقعی سرعت در قلب راننده نهفته است، نه فقط در موتور. اما این خودروی محبوب و به یاد ماندنی بر پایهی چه خودرویی ساخته شده؟
مککوئین بر پایه کدام خودرو ساخته شد؟
جالب است بدانید که لایتنینگ مککوئین بر اساس یک خودروی خاص واقعی ساخته نشده است. پیکسار برای طراحی او از ترکیب چند خودروی مشهور الهام گرفت:
-
خطوط روان شورولت کوروت C۶
-
حالت تهاجمی و کمارتفاع فورد GT۴۰
-
گلگیرهای عضلانی و برجستهی دوج وایپر
-
دماغهی مسابقهای لولا T۷۰
در نتیجه، مککوئین چیزی میان یک خودروی مسابقهای ناسکار و یک سوپراسپرت آمریکایی است؛ سریع، براق و پرانرژی.
جزئیاتی که فقط پیکسار از پسش برمیآید
پیکسار به عمد از استفاده از برندهای واقعی خودداری کرد تا دردسرهای حقوقی را دور بزند، اما در عوض پر از اشارههای هوشمندانه است. مثلا شمارهی ۹۵ روی بدنهی مککوئین، یادآور سال ۱۹۹۵ است؛ سالی که اولین فیلم پیکسار، داستان اسباببازی (Toy Story)، اکران شد.
در دنیای خودش، مککوئین مجهز به یک موتور V۸ قدرتمند با بیش از ۷۵۰ اسببخار است و سرعتی بالاتر از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت دارد. اما چیزی که او را خاص میکند نه قدرتش، بلکه شخصیتش است؛ او یاد گرفته که شهرت و موفقیت بدون رفاقت و تواضع، ارزشی ندارد.
هرچند که لایتنینگ مککوئین در دنیای واقعی وجود ندارد، اما تاثیر او واقعی است. فروش میلیاردی اسباببازیها، تیشرتها و لوازم جانبی این شخصیت، او را به پرفروشترین کاراکتر تاریخ پیکسار تبدیل کرده است.
مککوئین دیگر فقط یک ماشین کارتونی نیست؛ او نماد نسلی است که با او بزرگ شد، رویا دید و یاد گرفت که گاهی برای پیروزی، باید اول ترمز کرد.
۵۸۳۲۲
Source link
پایگاه خبری ایده روز آنلاین


