به گزارش همشهری آنلاین، شرکت نایکی پس از بیش از یک دهه تحقیق، دو مدل جدید به نامهای Mind 001 و Mind 002 معرفی کرده که به گفته این شرکت، با پشتیبانی از علوم اعصاب طراحی شدهاند. این کفشها دارای ۲۲ نود (گره) کوچک در زیره خود هستند و از جنس فوم سبک ساخته شدهاند.
به گفته نایکی، این نودها مانند «پیستون» عمل میکنند و با ایجاد تحریک زیرپا، باعث افزایش تمرکز و کاهش حواسپرتی ورزشکار میشوند. بخش نوآوریهای علمی نایکی که با نام Mind Science Department شناخته میشود، مسئول توسعه این پروژه بوده است.
اریک آوار، مدیر خلاقیت نایکی، میگوید: «کفشهای Nike Mind رویکردی تازه در عملکرد ورزشی ارائه میدهند. هدف ما بیدار کردن دوباره ارتباط بین پا، بدن و ذهن ورزشکار است.»
چرا انگلیس از این کفشها استفاده میکند؟
قطعاً دلیل اول، قرارداد اسپانسری نایکی با این تیم است. اما توماس توخل، سرمربی تیم ملی انگلیس که به استفاده از تکنیکهای متفاوت برای بهبود عملکرد شهرت دارد، دلیل اصلی استفاده عملی از این کفشهاست.
توخل که اعتقاد زیادی به تفکر مثبت و مدیتیشن دارد، میگوید: «بازیکنان گفتند با این کفشها در جلسات تمرکز بهتری دارند. شاید مهمترین چیز این است که خودشان به آن باور دارند.»
مارکوس رشفورد و ازری کنسا نیز در تمرینات تیم ملی دیده شدند که این کفشها را پوشیدهاند. توخل حتی شوخی کرد که شاید خودش هم برای کنفرانسهای خبری آنها را بپوشد.
آیا برای عموم مردم هم قابل تهیهاند؟
بله و این شاید یکی از جذابترین بخشهای این داستان است. نایکی اعلام کرده که این کفشها از ژانویه ۲۰۲۶ در برخی فروشگاهها و آنلاین با قیمت ۹۵ دلار (حدود ۸۰ پوند) در دسترس خواهند بود.
مدل Mind 001 بهصورت آسانپوش (Slip-on) طراحی شده و مشابه مدلهای پیشرفتهتری که روی پای بازیکنان دیدهایم، تجربهای شبیه به پوشیدن دمپایی راحتی با ادعای تأثیر بر مغز دارد.
شاید هنوز شواهد علمی قطعی درباره تأثیر واقعی این کفشها موجود نباشد، اما اگر باور یکی از پایههای انگیزش باشد، استفاده تیم ملی انگلیس از کفشی که ادعا میکند تمرکز را افزایش میدهد، خود میتواند تفاوتساز باشد.
آنچه قطعی است این است که مسیر جستوجوی «حاشیه سود» در ورزش حرفهای، دیگر فقط به جسم محدود نمیشود؛ حالا ذهن، بدن و فنّاوری، سه ضلع مثلثی هستند که هر تیمی میخواهد زودتر از دیگری آن را کامل کند.
Source link
پایگاه خبری ایده روز آنلاین
