**خبرنگار محمد پورصفایی – قم:**
گروهی از خبرنگاران رسانههای جمعی در استان قم از پروژه در حال احداث فرودگاه بینالمللی قم بازدید کردند.
در جریان این بازدید، **مهندس علیرضا ماندی** با اشاره به روند شکلگیری این طرح گفت: ایده ایجاد فرودگاه قم نخستین بار در سال ۱۳۸۶ مطرح شد و پس از مذاکراتی میان استانداری و ریاست جمهوری، با تصویب هیئت دولت به عنوان یکی از طرحهای مهم زیرساختی استان در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: در آن مقطع شرکت مشاور هوایی «محاب» مطالعات امکانسنجی پروژه را انجام داد و نتایج آن برای بررسی و تأیید به سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاهها و سایر نهادهای ذیربط ارسال شد. بر اساس همین مطالعات، موقعیت فعلی بهعنوان محل اصلی احداث فرودگاه تعیین شد.
مشاور استاندار اظهار کرد: در سال ۱۳۸۹ شورای برنامهریزی و توسعه استان اجرای طرح را تصویب کرد و شرکت «ارمکیش» به عنوان سرمایهگذار انتخاب شد. مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه با حضور رئیس مجلس، نمایندگان استان و دیگر مسئولان برگزار گردید.
ماندی ادامه داد: فعالیتهای اجرایی تا سال ۱۳۹۳ پیگیری شد، اما در نتیجه برخی مشکلات حقوقی، پروژه تا سال ۱۴۰۳ متوقف ماند و این توقف خساراتی به زیرساختها وارد کرد. از ابتدای سال جاری بار دیگر عملیات ساخت فرودگاه با تخصیص بودجهای بین ۸ تا ۱۰ همت از منابع دولتی و مولدسازی استان آغاز شده است.
او تأکید کرد: بنا بر تصمیم دولت چهاردهم، اجرای بخش گردشگری پروژه توسط بخش خصوصی و بخش فرودگاهی و زیرساختی آن توسط دولت و بنیاد مسکن دنبال خواهد شد.
رئیس پروژه فرودگاه قم درباره جزئیات آن گفت: محدوده این فرودگاه حدود دو هزار و ۶۵۰ هکتار است که از این میان، ۸۵۰ هکتار به محدوده پروازی و ۱۶۵۰ هکتار به محوطه خدماتی و ساختمانهای جانبی اختصاص دارد.
طول باند پرواز و تاکسیوی هرکدام ۴۱۰۰ متر خواهد بود و چند تاکسیوی عمودی مسیر ارتباطی میان باند و تاکسیویهای موازی را برقرار میکنند.
ماندی افزود: ترمینال فرودگاه با زیربنای ۳۰ هزار متر مربع ساخته میشود و طراحی آن بر اساس معماری ایرانی–اسلامی خواهد بود. طرح پیشنهادی شامل دو گنبد الهامگرفته از حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران، سقفهای قوسی متناسب با اقلیم کویری و فضایی نگینمانند میان دو گنبد است که نشانگر جایگاه ویژه شهر قم بین شهرهای زیارتی کشور میباشد.
وی درباره برخی مزایای فنی این فرودگاه گفت: ارتفاع مناسب منطقه موجب میشود این فرودگاه برای پروازهای ترانزیتی و عبوری جذاب باشد و نزدیکی آن به سه محور مهم شامل ایستگاه راهآهن، جاده شمال–جنوب و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، ارزش آن را دوچندان کرده است.
در ادامه برنامه، **محمد اطهری** مدیرکل بنیاد مسکن قم بهعنوان پیمانکار پروژه اعلام کرد: اجرای باند فرود، تاکسیویها و استریپها به طول ۷ کیلومتر و عرض ۵۰۰ متر به بنیاد مسکن واگذار شده است و این نهاد موظف است عملیات زیرسازی را تا پیش از مرحله آسفالت انجام دهد.
او افزود: بر پایه قرارداد منعقد شده در ۲۳ شهریور ۱۴۰۴، زیرسازی تا پایان سال ۱۴۰۵ باید تکمیل شود.
در نشست خبری، مهندس ماندی، فرشاد خوشنویسان مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و محمد اطهری مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره آخرین وضعیت اجرایی فرودگاه بینالمللی قم توضیحاتی ارائه کردند.
–
پایگاه خبری ایده روز آنلاین