امیرمسعود عابدین: تویوتا طی سالهای اخیر تلاش کرده تا برند سنچوری را به سطحی بالاتر از لکسوس برساند؛ جایگاهی که آن را به قلمروی خودروهای فوق لوکس همچون رولزرویس وارد میکند. در کنار معرفی نسخه شاسیبلند و حتی برنامهریزی برای یک مدل کوپه، تویوتا همچنان وفادارترین محصول این خانواده را رها نکرده است: سدانی که از سال ۱۹۶۷ نماد وقار و تشریفات ژاپنی بوده. حالا پس از هفت سال از معرفی نسل سوم، سنچوری دوباره با پوستاندازی آرام اما هدفمند، برای ادامه حکمرانی آماده شده است.
تغییر کم ولی حسابشده
نسل کنونی سنچوری که با کد G۶۰ شناخته میشود، از سال ۲۰۱۸ تا امروز تقریبا بدون تغییر باقی مانده بود؛ رویکردی که کاملا با ذات این مدل سازگار است. اما زمان آن رسیده بود که تویوتا غبار زمان را کمی از چهره این سدان ۵٫۳ متری پاک کند. بنابراین، تازهترین نسخه اکنون مجموعه کاملتری از سیستمهای ایمنی Toyota Safety Sense را در اختیار دارد؛ فناوریهایی که پیشتر در بسیاری از مدلهای دیگر تویوتا دیده بودیم اما حالا با تنظیمات ویژه برای یک پرچمدار تشریفاتی ارائه میشوند.
سیستم پیشگیری از برخورد اکنون گستره دید وسیعتری دارد و میتواند حتی موتورسیکلتها و عابران را در تقاطعها شناسایی کند. دستیار رانندگی پیشگیرانه نیز با دخالت نرم در فرمان و ترمز، در موقعیتهایی مانند ظاهر شدن ناگهانی دوچرخهسوار یا نزدیک شدن به پیچ، به کمک راننده میآید.
کابینی ساده، آشنا و کمی کلاسیک
در داخل کابین، تویوتا به همان زبان طراحی سنتی و خلوت وفادار مانده است. تنها تغییر محسوس، اضافه شدن یک نمایشگر ۸ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی است؛ صفحهای که با وجود پشتیبانی از ناوبری آنلاین، در دنیای نمایشگرهای عظیم و پانورامای خودروهای لوکس امروزی، اندازهاش کمی نوستالژیک به نظر میرسد.
در باقی بخشها همه چیز همانگونه است؛ طراحی محافظهکارانه، کیفیت بینقص و تجربهای خاص. تویوتا حتی تصمیم نگرفته امکانات شاسیبلند سنچوری مثل شیشه عقب با قابلیت کاهش نور را به این نسخه اضافه کند. اینجا همه چیز باید همانطور که هست باقی بماند؛ پایبندی به سنت، بخشی از DNA سنچوری است.
قدرتی آرام، اما بیوقفه
قلب تپنده خودرو همان پیشرانه هیبریدی آشناست؛ ترکیبی از یک موتور V۸ پنج لیتری تنفس طبیعی و یک موتور برقی، با مجموع قدرت ۴۲۵ اسب بخار. نیروی این مجموعه از طریق گیربکس eCVT به چرخهای عقب منتقل میشود و سیستم تعلیق بادی با کنترل الکترونیکی نیز تضمین میکند که حرکت خودرو حتی روی ناهمواریها هم چیزی کمتر از شناور بودن نباشد.
سنچوری همیشه خودرویی بوده که بیشتر برای آرامش سرنشینان ساخته شده تا هیجان راننده و این فلسفه همچنان پا برجاست.
قیمت بالا برای لوکسترین ژاپنی
مثل همیشه، این سدان جادار فقط برای بازار ژاپن عرضه میشود. نسخه تازه با قیمت پایه ۲۳ میلیون ین روانه بازار خواهد شد؛ رقمی حدود ۱۴۹ هزار دلار. این یعنی نزدیک به ۱۹ هزار دلار افزایش نسبت به نسخه قبل. با این حال، همچنان ارزانتر از نسخه شاسیبلند است که ۲۷ میلیون ین قیمت دارد.
از نسخه امپراتوری تا GRMN
سنچوری سابقهای طولانی در تولید مدلهای خاص و محدود دارد؛ از جمله یک کانورتیبل تکنسخهای مخصوص امپراتور ژاپن و نسخه قدرتمند GRMN که شخصا متعلق به آکیو تویودا است. این مدل جذاب اخیرا با جلوپنجرهای تازه در نمایشگاه ژاپن ۲۰۲۵ به نمایش درآمد و با کیت بدنه فیبرکربنی، تعلیق پایینتر و چرخهای اختصاصی خود نگاهها را بهسوی خود کشاند.
منبع: carscoops
۵۸۳۲۲
Source link
پایگاه خبری ایده روز آنلاین




