به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری ایده روز آنلاین، در حاشیه کنفرانس بینالمللی «حقوق ملت و آزاداندیشی از منظر آیتاللهالعظمی خامنهای» که با حضور اندیشمندان و پژوهشگرانی از کشورهای مختلف در تهران برگزار شد، آنوجا کیاتی تارای، استاد میهمان در حوزه ایران شناسی و جبهه مقاومت در دانشگاههای تایلند، در گفتوگو با خبرنگار ایده روز آنلاین به تشریح دیدگاههای خود درباره تحولات منطقه، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در افکار عمومی جهان، نقد گفتمان غربی آزادی و حقوق بشر، و نیز پیوندهای تاریخی و فرهنگی ایران و تایلند پرداخت.
این پژوهشگر تایلندی که مدیریت یک صفحه تحلیلی پرمخاطب درباره تحولات خاورمیانه در فضای مجازی را بر عهده دارد و مخاطبان قابل توجهی از بوداییان تایلند را نیز دربر میگیرد، با اشاره به تجربه حضور خود در ایران پس از جنگ 12 روزه، ارزیابی خود را از فضای اجتماعی کشور، نقش رهبری انقلاب اسلامی در معادلات جهانی، و تغییر نگاه افکار عمومی نسبت به ایران پس از تحولات اخیر منطقه مطرح کرد.
ایده روز آنلاین: خیلی تشکر میکنم که این وقت رو در اختیار ما قرار دادید. کنفرانسی که در حال حاضر در تهران برگزار می شود مربوط به حقوق ملت و آزاد اندیشی از منظر آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی است. نظر شما در خصوص ضرورت برگزاری چنین کنفرانسی چیست و اینکه اساساً در خصوص اندیشهها، نگاهها و شخصیت رهبر انقلاب نظر شما چیست؟
آنوجا کیاتی تارای: بسمالله الرحمن الرحیم. در خصوص برگزاری این کنفرانس باید عرض کنم که امروز جهان در حال تغییر است و شاهد انتقال مراکز قدرت در سطح جهانی هستیم. در چنین شرایطی، گفتمان آزادی که مبتنی بر اندیشه غربی است، نیازمند بازتولید و بازنگری اساسی است.
این کنفرانس میتواند نقش بسیار مهم و مؤثری در نقد گفتمان غربی آزادی ایفا کند و زمینه را برای ارائه و تبیین گفتمان آزادی در چارچوب اندیشه اسلامی فراهم سازد.
ایده روز آنلاین: شما در شرایطی به ایران سفر کردهاید که چند ماه از تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران میگذرد. فضای کنونی کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا در سفر به ایران احساس نگرانی یا ترس داشتید؟ بهطور کلی، ایران پس از جنگ 12 روزه را چگونه دیدید؟ همچنین اگر تجربهای از نگاه مسلمانان یا افکار عمومی در تایلند و یا دیگر کشورها دارید، بیان بفرمایید.
آنوجا کیاتی تارای: اگر کسی اطلاع نداشته باشد که ایران مورد تجاوز، حمله و بمباران قرار گرفته است، اساساً متوجه نخواهد شد که در این کشور جنگی رخ داده، زیرا مردم زندگی عادی خود را ادامه میدهند.
من شخصاً علاقهمند هستم از مکانهایی که مورد بمباران قرار گرفتهاند بازدید کنم و در صورت امکان عکس تهیه کنم، چراکه یک صفحه فیسبوکی با عنوان «تحلیل خاورمیانه» دارم و اخبار و تحلیلهای مربوط به محور مقاومت را در آن منتشر میکنم.
بازدیدکنندگان این صفحه عمدتاً بودایی هستند. میزان بازدید ماهانه این صفحه معمولاً بین دو تا سه میلیون نفر است و در جریان جنگ 12 روزه، این رقم به حدود 14 میلیون بازدید نیز رسید.
اکثر مخاطبان صفحه بودایی هستند و از پیروزی و مقاومت ایران ابراز خرسندی میکنند. هر زمان که فردی در این صفحه نسبت به ایران طعنه، انتقاد یا توهین مطرح میکند، ما نیازی به دفاع نداریم، زیرا بوداییها خودشان وارد بحث میشوند و با شدت از ایران و از مقام معظم رهبری دفاع میکنند.
هرگاه مطالبی در خصوص ایشان منتشر میکنم، بازتاب و بازدید بسیار بالایی دارد و مخاطبان صراحتاً اعلام میکنند که به ایشان افتخار میکنند، زیرا ایشان را تنها رهبری میدانند که در برابر تمام غرب ایستاده است؛ در حالی که هیچ رهبر مسلمانی در چنین شرایطی ایستادگی نکرده و نخواهد کرد. ایشان بهتنهایی در برابر جهان، یعنی دنیای غرب، ایستادهاند.
خبرنگار ایده روز آنلاین: تحولات اخیر، تصویر جدیدی را نهتنها به منطقه بلکه به جهان ارائه داد. رژیم صهیونیستی و آمریکا همواره مدعی بودند که ایران تهدیدی برای منطقه و جهان است. اما نسلکشی در غزه و تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان، سوریه و حتی قطر، موجب تغییر فضای افکار عمومی شد. ارزیابی شما از این تغییر برداشت و رویکرد در سطح منطقهای و فرامنطقهای چیست و به نظر شما کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی در این شرایط چه باید بکنند؟
آنوجا کیاتی تارای: پیش از این، رژیم صهیونیستی و آمریکا تلاش میکردند اینگونه القا کنند که ایران دشمن کشورهای عربی است و تا حدی نیز برخی کشورهای عرب با این روایت همراهی کردند. اما پس از وقوع «طوفان الاقصی»، ایران و محور مقاومت بهطور عملی در دفاع از غزه و فلسطین وارد میدان شدند و صداقت خود را اثبات کردند. حمله به قطر نیز مزید بر علت شد تا ملتهای مسلمان متوجه شوند که دشمن اصلی، اسرائیل است نه ایران.
افکار عمومی دریافت که ایران نه بهدنبال هژمونی منطقهای است، نه بهدنبال قدرتطلبی و نه پروژههایی مانند «هلال شیعی»، بلکه هدف آن کمک به اهل سنت و بهطور کلی حمایت از مسلمانان است.
حتی در شرایطی که ایران یکی از متحدان خود در سوریه را از دست داد و شرایط لجستیکی برای ایران و حزبالله دشوارتر شد، باز هم مقاومت ادامه یافت. پس از حملات رژیم صهیونیستی نیز ایران مقاومت کرد و حزبالله لبنان نیز به مقاومت خود ادامه داد. این روند، برای عموم مسلمانان اثبات کرد که ایران صادق است و بهدنبال سلطهگری نیست. البته موضع سران برخی کشورهای عرب بحث دیگری است، اما افکار عمومی مسلمانان این واقعیت را درک کردهاند.
ایده روز آنلاین: با توجه به اینکه حوزه مطالعاتی شما به ایران مرتبط بوده و در این زمینه پژوهش کردهاید، میخواهم دیدگاه شما را درباره این ادعای رایج در غرب بپرسم که جمهوری اسلامی ایران یا اساساً اسلام با آزادی و حقوق بشر ناسازگار است و شرایط ایران را مشابه حکومتهای مذهبی قرون وسطی معرفی میکنند. آیا شما نشانهای از چنین وضعیتی در ایران مشاهده کردهاید؟ برداشت شما از این ادعا چیست؟
آنوجا کیاتی تارای: سخن گفتن برای همه ممکن و آسان است، اما آنچه اهمیت دارد عملکرد واقعی است. دولتهای غربی مدعی آزادی و حقوق بشر هستند و ایران را به دیکتاتوری و نقض حقوق مردم متهم میکنند. اما درباره آیتالله خامنهای باید بگویم که ایشان صرفاً نظریهپرداز نیستند، بلکه در عمل نیز پایبندی خود را نشان دادهاند. نظریهپرداز بسیار است، اما کسانی که در عمل به اصول خود پایبند باشند، اندکاند.
پس از انتخابات سال 1388، زمانی که اعتراضات و ناآرامیهایی رخ داد، ایشان بهطور قاطع در برابر مطالبات غیرقانونی ایستادند. در حالی که در ایالات متحده، پس از پیروزی بایدن در انتخابات، دونالد ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرفت و کشور با بحران، جنجال و اعتراضات گسترده مواجه شد.
کشورهایی که مدعی آزادی و حقوق بشر هستند، در عمل حتی آزادی بیان را هم برای خود نمیپذیرند. امروز نیز مشاهده میکنیم که ترامپ چگونه به خبرنگاران توهین میکند و از الفاظی مانند «دروغگو» و «فیکنیوز» استفاده میکند، در حالی که مقام معظم رهبری هرگز چنین رویکردی نداشتهاند. با این وجود، این پرسش مطرح است که چگونه غرب ایران را به نقض آزادی متهم میکند؟
ایده روز آنلاین: در پایان، مایلم نظر شما را درباره فرهنگ ایران و مردم ایران بدانم. شما بهعنوان فردی که خارج از ایران زندگی میکنید، اما به زبان فارسی مسلط هستید و با ایران آشنایی دارید، چه ویژگیهایی را در فرهنگ و جامعه ایرانی برجسته میدانید؟
آنوجا کیاتی تارای: اگر از نگاه یک شهروند تایلندی به موضوع نگاه کنم، باید عرض کنم که ایرانیان مردمی بسیار فرهنگدوست هستند و پیشینه فرهنگی عمیقی دارند.
حدود 400 سال پیش، ایرانیانی در تایلند به مناصب عالی حکومتی رسیدند؛ از جمله «شیخ احمد قمی» که تا مقام وزارت امور خارجه و حتی نخستوزیری تایلند پیش رفت.
در همان دوره، یعنی عصر صفویه و زمان شاه سلیمان، تایلند سفیری به ایران اعزام کرد که ایرانی بود، نه تایلندی. حتی امروز نیز در فرهنگ تایلند، برخی از پوششهای سلطنتی و درباری با الهام از عبا و پوشش روحانیون ایرانی شکل گرفته است. این موضوع برای ما بسیار جالب توجه است.
انتهای پیام/
Source link
پایگاه خبری ایده روز آنلاین
