به گزارش ایده روز آنلاین، سیدمرتضی موسوی، کارشناس مسائل منطقه در گفتوگو با تلویزیون اینترنتی همشهری:
-تنگه هرمز مربوط به خط ساحلی ایران است و برخلاف ادعای رئیسجمهور آمریکا و وزیرخارجه بیسواد آن هیچ ربطی به آبهای بینالمللی ندارد.
-به تازگی ایران یک کشتی اماراتی هم به دلیل بیتوجهی به هشدارهای ایران مورد هدف قرار داد.
-دیدگاه ایران در قبال مدیریت تنگه هرمز کاملا مبتنی بر موازین و حقوق بینالملل است، منتها آمریکاییها قصد دارند با روایتسازیهای جعلی خود فضا را به سمت و سویی ببرند که نتیجه آن جلوگیری از حاکمیت ایران بر تنگه هرمز و اهرمسازی از آن شود.
-دولت عمان پذیرای مدیریت ایران بر تنگه هرمز است و در سفر اخیر آقای عراقچی و سردار قالیباف به مسقط این موضوع کاملا از سوی سران مسقط مورد پذیرش قرار گرفته است.
-اساسا قرار شده ایران و عمان به تنهایی این تنگه را مدیریت کنند و عمان هم در اینجا بیشتر جنبه تشریفاتی دارد.
-اما آمریکا و انگلیس سعی دارند به شکل عیان و نهان انواع فشارها را به دولت عمان وارد نمایند که تن به این موضوع ندهد و با ایران همکاری نکند.
-برخی مسائل مانند شراکت کشورهای حاشیه خلیج فارس در مدیریت تنگه هم مطرح شده که با توجه به خباثت این دولتها این موضوع در کوتاه مدت مطلوب نیست.
Source link
پایگاه خبری ایده روز آنلاین
