سه شنبه , 24 تیر 1404 - 7:50 بعد از ظهر

اولین رانندگی با هوندا پریلود

به گزارش ایده روز – هوندا پریلود با سیستم هیبریدی e:HEV برگرفته از سیویک بازگشته است و با شبیه‌سازی تعویض دنده و رانندگی پویا، تجربه‌ای متفاوت و جذاب ارائه می‌دهد.
هوندا پریلود بازگشته و ما نسخه پروتوتایپ آن را در یک پیست بریتانیایی آزمایش کردیم. این تست کوتاه چنددقیقه‌ای عمدتاً برای آشنایی با سیستم هیبریدی جدید آن بود که از پیشرانه بنزینی به‌عنوان ژنراتور برای موتور الکتریکی استفاده می‌کند، نه برای انتقال مستقیم قدرت به چرخ‌ها. این سیستم مشابه سیویک است، اما ظاهراً جذاب‌تر طراحی شده است.

قوای محرکه

پریلود از پلتفرم سیویک و قوای محرکه e:HEV آن، شامل پیشرانهٔ 2 لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد. این سیستم کمی پیچیده است و اساساً یک قوای محرکهٔ هیبریدی بردافزا محسوب می‌شود. در این سیستم، پیشرانهٔ بنزینی عمدتاً به‌عنوان ژنراتور عمل می‌کند و موتور الکتریکی با حدود 180 اسب بخار قدرت چرخ‌های جلو را به حرکت درمی‌آورد؛ اما هوندا معتقد است که موتور الکتریکی به‌تنهایی تعامل کافی برای راننده فراهم نمی‌کند و همچنین، صدای ثابت پیشرانهٔ بنزینی در دورهای یکنواخت می‌تواند آزاردهنده باشد. به همین دلیل، در سیویک سیستمی طراحی شده که تعویض دنده را شبیه‌سازی می‌کند. این یعنی دور موتور مانند یک خودروی بنزینی معمولی با گیربکس اتوماتیک تغییر می‌کند اما راننده کنترلی بر دور موتور ندارد.

هوندا پریلود پروتوتایپ

پریلود این سیستم را یک گام جلوتر برده است. در این خودرو، سیستم S+Shift نه‌تنها یک گیربکس هشت سرعته را شبیه‌سازی می‌کند بلکه به راننده امکان می‌دهد با پدال‌های پشت فرمان، دنده‌ها را عوض کند. این یعنی پریلود مانند یک خودروی معمولی با گیربکس اتوماتیک و پدال‌های تعویض دنده عمل می‌کند با این تفاوت که پیشرانه همچنان مستقیماً به چرخ‌ها متصل نیست. البته یک استثنا وجود دارد؛ مانند سیویک، در دنده هشت، یک کلاچ قفل‌شونده فعال می‌شود و پیشرانه را مستقیماً به چرخ‌های جلو متصل می‌کند. این یعنی در دیگر مواقع، پریلود یک خودروی الکتریکی است که انرژی آن از موتور بنزینی تأمین می‌شود. در این خودرو سه حالت رانندگی کامفورت، GT و اسپرت وجود دارد. صدای پیشرانه که واقعی و مطابق با دور موتور است، در هر حالت کمی تقویت می‌شود. حالت رانندگی همچنین دینامیک خودرو را تغییر می‌دهد.

هوندا پریلود پروتوتایپ

هرچند پریلود بر پایه سیویک ساخته شده اما فاصله محوری کمی کوتاه‌تر دارد. قطعات سیستم تعلیق از سیویک تایپ R گرفته شده، اما به گفته مدیر پروژه پریلود، نرخ فنرها و سفتی آنتی‌رول بارها برای راحتی بیشتر کاهش یافته است. لاستیک‌های خودرو نیز کمی ملایم‌تر از تایپ R هستند. وزن خودرو هنوز اعلام نشده اما در محدوده 1450 تا 1500 کیلوگرم است و به دلیل قرارگیری تجهیزات بیشتر در عقب، توزیع وزن آن نسبت به سیویک تایپ R کمی به عقب متمایل است.

کابین

در داخل خودرو، فرمان حس اسپرتی خوشایندی دارد و صفحه آمپر کاملاً واضح است. در حالت‌های GT یا اسپرت، برخلاف کامفورت، یک دورشمار در صفحه آمپر ظاهر می‌شود. همچنین، دکمه بزرگ S+ روی داشبورد وجود دارد که در سیویک دیده نمی‌شود. در کل، همه‌چیز بسیار به سبک هونداست، یعنی ساده و کاربردی اما هنوز نمی‌توانیم درباره جادار بودن صندلی‌های عقب یا صندوق بار چیزی بگوییم.

پرفورمنس

جزئیات نهایی پیشرانه هنوز اعلام نشده اما عملکرد سیستم بسیار خوب است. رانندگی نرم است، همان‌طور که از یک موتور الکتریکی انتظار می‌رود، اما صدای پیشرانهٔ بنزینی و دورها نیز کاملاً واقعی به نظر می‌رسند. البته این عجیب نیست زیرا هیوندای آیونیک 5 N هم می‌تواند شما را متقاعد کند که پیشرانه و گیربکس واقعی دارد درحالی‌که هیچ‌کدام را ندارد اما لااقل پریلود یک پیشرانهٔ واقعی دارد. صدا نیز نسبتاً نرم است. تعویض دنده‌ها چه افزایش دنده و چه معکوس دادن فوق‌العاده نرم انجام می‌شود چون عملاً دنده‌ای وجود ندارد و هیچ تغییر مکانیکی در گیربکس رخ نمی‌دهد اما تعویض دنده برای هرکسی که با خودروی بنزینی رانندگی کرده باشد کاملاً طبیعی خواهد بود. ترمزها، با وجود سیستم احیای انرژی، عملکرد خوبی دارند.

هوندا پریلود پروتوتایپ

سواری و هندلینگ

به‌وضوح احساس می‌شود که پریلود نسبت به سیویک تایپ R برای راحتی بیشتر تنظیم شده است. این خودرو برای استفاده روزمره طراحی شده است. با تغییر حالت‌های رانندگی، کمک‌فنرها سفت‌تر و فرمان سنگین‌تر می‌شود اما حتی در تهاجمی‌ترین حالت، خودرو در پیچ‌ها کمی بادی‌رول دارد. البته این موضوع بیش‌ازحد نیست اما اگر فکر می‌کنید پریلود جایگزینی دودر برای تایپ R خواهد بود، اشتباه می‌کنید. این خودرو برای زندگی روزمره مناسب‌تر است و نسبت به تایپ R و حتی تویوتا GR86، کمتر احساس چسبندگی می‌کند. بااین‌حال، پریلود به‌خوبی پیچ‌ها را طی می‌کند و با وزن کمی بیشتر در عقب، با چابکی وارد پیچ‌ها می‌شود و چسبندگی خوبی دارد.

مصرف سوخت و قیمت

این اطلاعات هنوز اعلام نشده اما سیویک هیبریدی مصرف سوخت ترکیبی بین 4.7 تا 5 لیتر در صد کیلومتر دارد و احتمالاً مصرف پریلود هم در همین حدود خواهد بود. همچنین در حال حاضر، سیویک در اروپا قیمتی بین 35 تا 40 پوند دارد و بعید نیست پریلود کمی گران‌تر باشد. هنگام عرضه خودرو در ژاپن در سپتامبر 2025 (شهریور 1404) مشخصات و قیمت کامل اعلام خواهد شد.

هوندا پریلود پروتوتایپ

جمع‌بندی

برای قضاوت نهایی در مورد پریلود باید تا زمان بررسی طولانی‌تر صبر کنیم اما در تست کوتاه، پیشرانه همان‌طور که باید عمل و راننده را متقاعد می‌کند که در حال تعویض دنده است. این سیستم زندگی را جذاب‌تر از صدای یکنواخت پیشرانه در دور ثابت می‌کند. سواری و هندلینگ هم به سیویک پایه نزدیک‌تر است تا تایپ R اما کمی حس اسپرت دارد. به‌طورکلی، اولین تجربه از پریلود هیبریدی نشان می‌دهد که یک کوپه کاربردی و مناسب برای استفاده روزمره است.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

رانندگی با مزدا 6e برقی

رانندگی با مزدا 6e برقی

به گزارش ایده روز – مزدا 6e با کابین جادار، کیفیت ساخت بالا و رانندگی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *