تحول در حملونقل با تاکسی اینترنتی شهرداری تهران
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، با تشریح اهداف این سازمان در جهت توسعه خدمات هوشمند، از ارتقای سطح خدمات ارائه شده به شهروندان و تسهیل فرآیندهای اداری برای تاکسیرانان خبر داد. مالکی در این خصوص اظهار داشت: «تمرکز ما هم بر ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان است و هم تسهیل امور اداری برای تاکسیرانان.»وی در ادامه افزود: «در همین راستا، سازمان تاکسیرانی با هدف تسریع در انجام امور اداری، از سال گذشته اقدام به الکترونیکی کردن فرآیند صدور پروانه فعالیت تاکسیرانان نموده است. این اقدام، که با استقبال گسترده تاکسیرانان روبرو شده است، امکان دریافت پروانه فعالیت را به صورت کاملاً غیرحضوری و از طریق سامانه آنلاین فراهم کرده است.»به گفته مالکی، از زمان راهاندازی این سامانه بیش از ۶۰ هزار گواهی پروانه فعالیت به شکل غیرحضوری صادر شده است. این آمار نشاندهنده موفقیت چشمگیر این طرح و استقبال تاکسیرانان از خدمات الکترونیکی است. حذف نیاز به مراجعه حضوری، کاهش زمان و هزینه صدور پروانه و افزایش شفافیت در فرآیند اداری از جمله مزایای این طرح برای تاکسیرانان است.
ویژگیهای سامانه تاکسیبرخط
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در ادامه به اقدامات این سازمان در راستای ارتقای خدمات ارائه شده به شهروندان اشاره کرد و گفت: «در حوزه خدمترسانی به شهروندان نیز گام مهمی برداشته شده است.» در همین راستا، شهرداری تهران با راهاندازی سامانه «تاکسیبرخط» امکان نظارت بر عملکرد رانندگان، پایش هوشمند تاکسیها و اجرای طرح نرخ کرایه شناور را فراهم کرده است.سامانه «تاکسیبرخط» امکانات متعددی را در اختیار سازمان تاکسیرانی و شهروندان قرار میدهد. از جمله این امکانات میتوان به امکان نظارت بر عملکرد رانندگان، پایش هوشمند تاکسیها و اجرای طرح نرخ کرایه شناور اشاره کرد.
ترغیب تاکسیرانان به فعالیت در ساعات اوج ترافیک
در طرح تاکسی اینترنتی شهرداری تهران که بهمنظور هوشمندسازی سیستم حملونقل عمومی پایتخت طراحی شده، تاکسیرانان با نصب اپلیکیشن تاکسیبرخط قادر خواهند بود اطلاعات سفرهای خود را بهراحتی ثبت کنند. یکی از ویژگیهای این سامانه که به تقویت تعامل میان مسافران و رانندگان کمک میکند، امکان پرداخت الکترونیکی کرایه است؛ به این صورت که مسافران میتوانند با اسکن QR کدی که بهصورت دیجیتالی بر روی شیشه تاکسی نمایش داده میشود، به سرعت و سهولت کرایه خود را پرداخت کنند.هدف از این طرح ارتقای کیفیت خدمات و ترغیب رانندگان به فعالیت در ساعات پرترافیک است. با استفاده از این اپلیکیشن، نهتنها نظارت بالاتری بر عملکرد رانندگان وجود دارد، بلکه شرایطی فراهم میشود که رانندگان به فعالیت در ساعاتی که ترافیک بیشتر است، ترغیب شوند. این امر میتواند به کاهش زمان انتظار مسافران کمک کرده و کیفیت خدمترسانی به شهروندان را بهطور محسوسی بهبود بخشد.شادی مالکی همچنین از مرحله دوم اجرای این طرح خبر داد و گفت: «در این مرحله، امکان ثبت درخواست سفر مشابه پلتفرمهای اینترنتی حملونقل برای شهروندان فراهم خواهد شد.» بدین ترتیب کاربران میتوانند با استفاده از اپلیکیشن موقعیت مکانی خود را ثبت کنند و نزدیکترین تاکسی گردشی موجود را انتخاب کنند.همچنین مالکی در پایان این نشست خبری اعلام کرد که: «این سامانه برای همه تاکسیهای گردشی شهر تهران فعال خواهد شد و طبق برنامهریزی انجامشده، فعالیت رسمی تاکسیهای اینترنتی شهرداری تا پایان تیرماه آغاز میشود.»