در دنیای موتورسیکلتهای اسپرت، سرعت همیشه موضوع مهمی است و کاوازاکی که در تولید موتورسیکلتهای اسپرت سریعید طولایی دارد، مجموعهای از موتورسیکلتهای نینجا را تولید میکند که برای خیابان و پیست طراحی شدهاند. این شرکت 13 مدل با نام نینجا دارد که در سه دسته شامل اسپرت، سوپراسپرت و هایپراسپرت تقسیمبندی میشوند. موتورسیکلتهای استاندارد اسپرت، مانند نینجا 500 یا نینجا 1100SX، با تمرکز بر راحتی طراحی شدهاند هرچند که همچنان بسیار سریع هستند. موتورسیکلتهای هایپراسپرت نینجا همگی نشان H2 را دارند و همگی مجهز به پیشرانهٔ ر چهار سیلندر سوپرشارژ وحشی کاوازاکی هستند. در بین این دو، موتورسیکلتهای سوپراسپرت نینجا مانند ZX-6R، ZX-10R و در صدر همه، ZX-14R قرار دارند. این مدل به پیشرانهٔ 1440 سیسی مجهز است که 197 اسب بخار قدرت و 158 نیوتن متر گشتاور تولید میکند درحالیکه وزن این موتورسیکلت تنها 270 کیلوگرم است؛ مانند بسیاری از موتورسیکلتهای اسپرت پرقدرت، حداکثر سرعت ZX-14R روی 299 کیلومتر بر ساعت محدود شده است ولی بااینحال، راههایی برای دور زدن این محدودکننده وجود دارد و کسانی که این کار را انجام دادهاند، توانستهاند به سرعتهایی بیش از 320 کیلومتر بر ساعت برسند.
به خاطر توافقی موسوم به «توافق جنتلمنها» بین تولیدکنندگان موتورسیکلت، سقف سرعت اکثر سوپربایکها روی 299 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. این محدودیت دههها پیش تعیین شد اما بسیاری از تولیدکنندگان به دلایل ایمنی همچنان موتورسیکلتهای خود را محدود میکنند. بااینحال، مالکان ZX-14R به دنبال راههایی برای سریعتر کردن موتور خود با اقداماتی مثل ایجاد تغییراتی در ECU هستند. به گفته مالکان، متداولترین اقدام برای دور زدن محدودیت 299 کیلومتر بر ساعت، ایجاد تغییری دائمی در سرعتسنج موتورسیکلت است.
البته نینجا ZX-14R اما چیزی فراتر از حداکثر سرعت دارد و تجهیزات و فناوریهای زیادی را ارائه میکند. این سوپربایک بهصورت استاندارد به ترمزهای چهار پیستونه برمبو با دیسکهای بزرگ 310 میلیمتری در جلو و یک دیسک 250 میلیمتری در عقب مجهز است. سیستم تعلیق جلو و عقب نیز قابل تنظیم است و به راکب اجازه میدهد نرخ بازگشت تعلیق، نرخ نوسان و حتی ارتفاع سواری را تنظیم کنند. سایر ویژگیهای استاندارد شامل حالتهای قدرت قابل انتخاب، کنترل کشش و ABS است.
نینجا ZX-14R هرچند موتورسیکلت ارزانی نیست اما قیمت آن از برخی رقبا کمتر است. نینجا ZX-14R مدل 2025 با قیمت 18,414 دلار عرضه میشود که کمتر از ZX-10R با قیمت پایه 18,614 دلار است. بااینحال، ZX-10R کمی مدرنتر است و قدرتی مشابه را در بدنهای بسیار سبکتر ارائه میدهد؛ ZX-10R با 196 اسب بخار و 114 نیوتن متر گشتاور، حدود 204 کیلوگرم وزن دارد. این پکیج برای پیچیدن در پیچهای پیست محلی بسیار مناسبتر است. اکثر موتورسیکلتهای اسپرتی که در رده قیمتی ZX-14R هستند مانند هوندا CBR1000RR و یاماها R1، از پیشرانههای 1000 سیسی استفاده میکنند. یکی از معدود رقبای مستقیم باقیمانده برای کاوازاکی نینجا ZX-14R، سوزوکی هایابوسا است. هایابوسا مدل 2025 با قیمت 20 هزار دلار، گرانتر است اما مانند کاوازاکی، پیشرانهٔ بزرگی با قدرت مشابه دارد. موتور چهار سیلندر 1340 سیسی هایابوسا در نسخههای بریتانیایی 190 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.