به گزارش خبرآنلاین، به نقل از فارس، یکی از بزرگترین چالشهای ساختوساز مدرن، زنگزدگی فولاد در بتن است. بیشتر سازههای بتنی برای افزایش مقاومت با میلگرد فولادی تقویت میشوند اما وقتی این فولاد زنگ بزند، بتن ترک میخورد و سازه زودتر از موعد از بین میرود. پلها بهویژه آنهایی که در معرض آب و نمک جاده هستند، آسیبپذیرترین سازهها بهشمار میروند.
طبق آمار حدود یکسوم پلهای آمریکا نیاز به تعمیر یا جایگزینی دارند که هزینه آن ممکن است تا ۴۰۰ میلیارد دلار در دهه آینده برسد.مهندسان سالهاست با روشهایی مانند پوشش اپوکسی روی میلگرد یا افزودن لایههای ضخیمتر بتن، سعی در کاهش زنگزدگی دارند، اما این راهکارها موقتیاند. استفاده از میلگرد استیل ضدزنگ تنها روش مؤثر برای جلوگیری کامل از خوردگی است، ولی قیمت بسیار بالایی دارد و معمولا فقط در پروژههای حیاتی استفاده میشود.
استارتاپ «آلیوم انجینیرینگ» راهحل تازهای ارائه کرده است: پوشاندن میلگرد معمولی با لایهای بسیار نازک از استیل ضدزنگ تا عمر مفید پلها را از ۳۰ سال به حدود ۱۰۰ سال افزایش دهد.به گفته بنیانگذاران این شرکت، اگر سطح میلگرد بهطور کامل با این لایه پوشش داده شود، همین ضخامت کم برای جلوگیری از خوردگی در طول صدها سال کافی است.
میلگردهای جدید آلیوم در پروژه بازسازی پل بزرگراه ۱۰۱ آمریکا در ایالت کالیفرنیا استفاده شدهاند و قرار است در پروژهای دیگر در ایالت ماساچوست نیز به کار گرفته شوند. این شرکت همچنین از فناوری خود در ساخت یک اسکله تجاری در کیوِستِ فلوریدا بهره برده است.
در حالیکه میلگردهای استیل ضدزنگ معمولی پنج برابر گرانتر از میلگرد فولادی هستند، آلیوم میگوید محصولش میتواند با میلگرد «اپوکسیپوشش» از نظر قیمت رقابت کند و حتی ارزانتر شود. مزیت دیگر این است که برخلاف اپوکسی، نیازی به نگهداری ویژه یا ترمیم پوشش ندارد. همچنین با کاهش نیاز به لایههای اضافی بتن، مصرف سیمان تا ۲۰ درصد کمتر میشود که هم هزینه ساخت را کاهش میدهد و هم اثرات زیستمحیطی را.
فرایند تولید آلیوم شامل پوشاندن بیلتهای فولادی به وزن حدود سههزار و دویست کیلوگرم با لایهای از استیل ضدزنگ است. سپس این بیلتها در کارخانه نورد تا حدود ۱۵۰ برابر کشیده و نازک میشوند، در حالیکه لایه استیل همچنان کل سطح را میپوشاند و در نهایت به ضخامت حدود ۰.۲ میلیمتر میرسد. مهندسان شرکت میگویند همین ضخامت اندک کافی است تا میلگرد درون بتن هرگز زنگ نزند؛ نوآوریای که میتواند آینده ساختوساز پلها را برای همیشه تغییر دهد.
۵۸۵۸
Source link