چهارشنبه , 7 آبان 1404 - 4:52 قبل از ظهر

آقا مصطفی و احمدآقا به روایت محمود دعایی/ برادران خانواده خمینی چه تفاوتی در شیوه مبارزه داشتند؟


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نزدیکی  و معاشرت آدم ها با یکدیگر خیلی از رفتارها و عادت ها را برای همدیگر عیان می کند حتی اگر این رفتار، یک شیوه مبارزاتی باشد.

به روایت جماران، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی که به هنگام تبعید امام خمینی (س) در عراق از همراهان ایشان بود، به  تفاوت  شیوه مبارزاتی حاج آقامصطفی و حاج سید احمد آقا اشاره کرده و چنین گفته است:

سبک و سیاق مبارزاتی حاج آقامصطفی و حاج احمد آقا با‎ ‎‌یکدیگر تفاوت داشت. حاج آقامصطفی در کلیه مراحل مبارزه در کنار ‌‎ ‎‌پدرش قرار داشت و در مبارزه با طاغوت تا آن جا پیش رفت که کلیه ‌‎ ‎‌پلهای پشت سرش را خراب کرد و منفور رژیم شاه شد. او دقیقا در کنار ‌‎ ‎‌امام خمینی به مثابه یک بازو و سپر نیرومند و توانا عمل کرد. حتی حاج ‌‎ ‎‌آقامصطفی در مراحلی از مبارزه سیاسی وارد می‌ ‌شد که در حد و شان ‌‎ ‎‌حضرت امام خمینی به عنوان یک مرجع عالی‌ ‌قدر شیعی نبود و در واقع ‌‎ ‎‌جهت حفظ حیثیت و شخصیت امام از خودگذشتگی می‌ ‌کرد. به عنوان ‌‎ ‎‌مثال در زمانی که حضرت امام خمینی تماس با سیاسیون غیر روحانی را‎ ‎‌مجاز نمی‌ ‌دانست و شخصیتهای سیاسی و رجال غیر روحانی را به ‌‎ ‎‌حضور نمی‌ ‌پذیرفت و در شرایط خاص اجازه نمی‌ ‌داد گروههای سیاسی ‌‎ ‎‌دیگر از وجودشان جهت تبلیغات خود و کارهایشان استفاده کنند ‌‎ ‎‌تشکیلات سیاسی بیت امام خمینی به کار می‌ ‌افتاد. یعنی حاج آقامصطفی ‌‎ ‎‎‌خمینی این مهم را بر عهده می‌ ‌گرفت و با سیاسیون و شخصیتهای ‌‎ ‎‌غیر روحانی نشست و برخاست می‌ ‌کرد و از حال آنان و درخواستهایشان ‌‎ ‎‌باخبر می‌ ‌شد. ایشان از دید همه به دلیل اصالت و صداقت ذاتی خود از ‌‎ ‎‌هر گونه اتهامی مصون بود. البته این نحوه عملکرد در امور سیاسی در ‌‎ ‎‌جوّ حاکم بر حوزه علمیه نجف یک نوع فداکاری و گذشت را می‌ ‌طلبید ‌‎ ‎‌که جناب حاج آقامصطفی خمینی از آن برخوردار بود.‌

‌محیط نجف یک محیط بسته بود به طوری که حتی روزنامه خواندن ‌‎ ‎‌هم عمل خلاف مروّت! شمرده می‌ ‌شد تا چه رسد به رادیو گوش کردن ‌‎ ‎‌و بحث سیاسی کردن و ارتباط با سیاسیون عصر داشتن. بدیهی است در ‌‎ ‎‌چنین فضای بسته و تنگی ادامه دادن راه امام خمینی، بسیار سخت به ‌‎ ‎‌شمار می ‌ ‌آمد. یکی از دلایل مهم تبعید امام خمینی به نجف هم همین ‌‎ ‎‌فضای بسته بود تا حضرت امام خمینی امکان مبارزات سیاسی را نداشته ‌‎ ‎‌باشد. در این میان مرحوم حاج آقامصطفی خمینی سعی کرد با از ‌‎ ‎‌خودگذشتگی و فدا کردن جان و آبروی خود این نقیصه را جبران کند.‌

ایشان با دانشجویان و تشکلات سیاسی آنها ارتباط داشت. بعضی از ‌‎ ‎‌افراد سیاسی از خارج می‌ ‌آمدند و با حاج آقامصطفی ملاقات می‌ ‌کردند. ‌‎ ‎‌البته گاهی افراد ناباب هم در بین آنها بودند که حاج آقامصطفی بعد از ‌‎ ‎‌درک آن، دیگر آنها را نمی‌ ‌پذیرفتند. به عنوان مثال آقای قطب‌ ‌زاده یک بار ‌‎ ‎‌در سفری که به نجف کرده بود یک شب تا صبح خدمت ایشان بود و ‌‎ ‎‌گویا در آن شب یادش رفته بود نماز بخواند. حاج آقامصطفی از این ‌‎ ‎‌مساله خیلی ناراحت شد. آدمی که ادعای اسلامی بودن می‌ ‌کند و با‎ ‎‌روحانیت تماس می‌ ‌گیرد و به نجف می‌ آید و آن قدر بی‌ ‌خیال یا گستاخ ‌‎ ‎ است که بدون هیچ اضطرار و اضطرابی نمازش را فراموش می‌ ‌کند به ‌‎ ‎‌درد نمی‌ ‌خورد. لذا دفعه بعد قطب‌ ‌زاده را به بیت خود راه نداد.‌

‌البته قطب‌ زاده صرف نظر از این موضوع، صفات حسنه ای در مسیر ‌‎ ‎‌مبارزه و انقلاب داشت که امام با توجه به آن مسئولیت صدا و سیما را‎ ‎‌در نخستین حکم صادره به وی سپردند. امّا متاسفانه سرانجام تلخی پیدا‎ ‎‌کرد، نه قدر خود را دانست و نه قدر دیگران را. و از همین رهگذر، هم ‌‎ ‎‌به خودش ضربه زد و هم به انقلاب.‌

‌در آن زمان تشکلهای زیادی مثل جبهه ملی به نجف می‌ ‌آمدند و با‎ ‎‌حاج آقامصطفی تماس می‌ ‌گرفتند. عناصر کنفدراسیون و تشکلهای ‌‎ ‎‌سیاسی مختلفی بودند که با ایشان تماس داشتند. جالب این که حاج آقا‎ ‎‌مصطفی همیشه با قاطعیت و از موضع بالا با آنها برخورد می‌ ‌کرد و ‌‎ ‎‌همیشه آنها بودند که ارشاد می‌ ‌شدند.‌

‌اما حاج احمد آقاخمینی وضعیتی دیگر گونه داشتند. ایشان در ظاهر ‌‎ ‎‌در امور سیاسی حداقل به شکل علنی شرکت نمی‌ ‌کرد و موظف بود در ‌‎ ‎‌ایران باشد و درس بخواند و از کلیه مبارزات علنی به دور بماند. او کلا‎ ‎‌از هر اقدامی که رژیم را نسبت به خودش حساس بکند، منع شده بود. ‌‎ ‎‌ولیکن در همان حال رابط بیت امام با علما و مردم در داخل کشور به ‌‎ ‎‌حساب می‌ ‌آمد و اطلاعات ذی قیمتی برای امام می‌ ‌آورد.‌

‌بدین ترتیب این دو نفر در جریان مبارزات سیاسی امام خمینی علیه ‌‎ ‎‌رژیم، دو طرز کار مختلف را بر عهده داشتند. گرچه حاج احمد آقا پس ‌‎ ‎‌از شهادت حاج آقامصطفی خمینی، از این سبک و سیاق خود عدول ‌‎ ‎‌کرد و عَلَم حمایت و پاسداری از آرمآنهای پدر و خدمتگزاری به ایشان ‌‎ ‎ را علنا بدوش گرفت. از آن به بعد حاج احمد آقا به دلیل مخالفت علنی ‌‎ ‎‌بارژیم شاه امکان بازگشت به ایران را از دست داد و در کنار پدر اقامت ‌‎ ‎‌کرد.‌

‌شایان ذکر است که حاج آقامصطفی خمینی یک عالم عالی‌ ‌قدر ‌‎ ‎‌اسلامی بود که در حوزه‌ ی‌ مبانی زیربنایی فقهی و علمی و اصولی اسلام ‌‎ ‎‌فعالیت بسیاری کرد و به معنای کامل به درجه عالی فقاهت دست یافت. ‌‎ ‎‌وی یک فیلسوف برجسته و متکلم عالی‌ ‌قدر و یک مجتهد والا بود اما‎ ‎‌حاج احمد آقا در آن دوران یک طلبه نوپا بود که تازه به مرحله خواندن ‌‎ ‎‌درس خارج رسیده بود. از طرف دیگر حاج احمد آقا به قدر کافی مجال ‌‎ ‎‌و امکان کسب فیض از منبع علمی یی را که در درون خانه‌ ‌شان وجود ‌‎ ‎‌داشت نداشت و به اندازه حاج آقامصطفی از فرصتهای لازمی که یک ‌‎ ‎‌فقیه را متبحر می‌ ‌کند و یک فیلسوف را می‌ ‌سازد، برخوردار نبود.‌

‌در عوض حاج احمد آقا بیشتر امکان مطالعات به روز و نوآوریهای ‌‎ ‎‌دوران خود را داشت. حاج آقامصطفی به دلیل دوری از ایران و ‌‎ ‎‌گرفتاریهای زیاد، فرصت کافی برای کسب نوآوریهای جدید و آشنایی با‎ ‎‌عقاید و آرای گروههای جدید و نوپای اسلامی را به دست نمی‌ ‌آورد.‌

سبک و سیاق مبارزاتی حاج احمد آقا در داخل کشور چگونه ‌‎ ‎‌بود؟

‌ حاج احمد آقا به دلیل حضور در ایران و مراوده با گروههای ‌‎ ‎‌سیاسی درون کشور از تسامح بسیاری برخوردار بود. یک بار من کتاب ‌‎ ‎‌تفسیر پرتوی از قرآن مرحوم آقای طالقانی را برای امام خمینی برده بودم ‌‎ ‎‌تا مطالعه کرده و نظر خودشان را بیان کنند. به من گفتند: شیوه و مشی ‌‎ ‎آقای طالقانی را من پسندیده‌ ‌ام. بنا ندارم تقریظ بر کسی بنویسم. اگر ‌‎ ‎‌می‌ ‌خواستم چنین کاری کنم حتما بر کتاب پرتوی از قرآن آقای طالقانی ‌‎ ‎‌می‌ ‌نوشتم. خوب است به مصطفی بدهید تا او هم بدان توجه کند چرا که ‌‎ ‎‌مشغول نوشتن تفسیر است. من کتاب را خدمت حاج  آقامصطفی بردم.‌

‌اما حاج احمدآقا به دلیل ارتباط با کانونهای گرم مبارزاتی داخل ‌‎ ‎‌کشور که بعد از تبعید امام خمینی به نجف بیشتر پایه و قوام گرفت ‌‎ ‎‌بسیار راحت‌ ‌تر با شخصیتها و رهبران مبارز درون کشور رفت و آمد ‌‎ ‎‌می‌ ‌کرد و کنار می‌ ‌آمد. ایشان به دلیل رشد در چنین محیط و فضایی، ‌‎ ‎‌بیشتر با نوآوریهای اسلامی آشنا بود و پس از فوت حاج آقامصطفی ‌‎ ‎‌ایشان در کنار امام قرار گرفت و به دلیل شرایط خاص زمان و اوج‌ ‌گیری ‌‎ ‎‌مبارزات، با گروههای مختلف مراوده داشت. حاج احمد آقا از جوانی در ‌‎ ‎‌کوران مبارزات، مطالعات و نوآوریهای سیاسی قرار گرفته بود و طبیعتا به ‌‎ ‎‌سرعت آبدیده و پخته می‌ ‌شد.‌

ارتباط تنگاتنگ شما و حاج احمد آقا از چه دورانی آغاز شد؟‌

‌ارتباط تنگاتنگ و دوستی ما از زمان آمدن ایشان به نجف و اقامت ‌‎ ‎‌دایم ایشان در آن جا آغاز شد. همان طور که گفتم حاج احمد آقا بعد از ‌‎ ‎‌رحلت حاج آقامصطفی به صورت دایم به نجف آمد و تصمیم گرفت ‌‎ ‎‌در کنار پدر بماند و به کارهای بیت امام سر و سامانی بدهد. شایان ذکر ‌‎ ‎‌است که تنظیم ارتباطات حضرت امام از کارهای خیلی سخت به شمار ‌‎ ‎‌می‌ ‌رفت. حضرت امام مرکز ثقل مبارزه به حساب می‌ ‌آمد و بی‌ ‌تردید در ‌‎ ‎‌اطرافشان روحانیون مبارز و افراد فرهیخته زیادی وجود داشتند و به ‌‎ ‎‌مبارزه می‌ ‌پرداختند. منتهی این افراد به دلیل تفاوت بینش و دیدی که ‌‎ ‎ ‌نسبت به مسائل داشتند از سبک مبارزاتی خاصی پیروی می‌ ‌کردند. برخی ‌‎ ‎‌از آنها سعی می‌ ‌کردند در عرصه‌ ‌های روشن‌ ‌تر و ملموس‌ ‌تری حرکت ‌‎ ‎‌کنند و برخی دیگر به دلیل تقوا و صیانت نفس از ابراز فعالیتهای علنی ‌‎ ‎‌خودداری می‌ ‌کردند و در عین کتمان، نقش ارزشمندی در مبارزات ‌‎ ‎‌روحانیت ایفا می‌ ‌نمودند.‌

‌‎

برشی از کتاب گوشه ای از خاطرات حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی؛ ص 183-188

31216


Source link

درباره ی طلوع ارتباطات

ورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است

مطلب پیشنهادی

ببینید | اختلالات برقی مرموز در بنی‌باراک؛ شعله‌هایی که خاموش نمی‌شوند

رسانه‌های رژیم اسرائیل از آتش‌سوزی هم زمان چندین ساختمان در شهر بنی باراک به علت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *