«محمد طاهری» خبرنگار اعزامی تسنیم به عراق از محل کارزار انتخاباتی جریان «حکمت ملی» عراق که در شهر کوت در استان واسط برگزار می شد گزارش داد، با وجود تنها هفت روز تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در روز 20 آبان (11 نوامبر 2025) بازار تبلیغات در میان جریانها و احزاب سیاسی و همچنین نامزدهای انتخاباتی به تدریج در حال داغ شدن است.
قوانین تبلیغات انتخابات در عراق که توسط کمیساریای عالی انتخابات عراق تدوین شده است، تشابه زیادی با قوانین انتخابات در ایران دارد. بر اساس قوانین مصوب نامزدها پس از احراز صلاحیت قادر خواهند تا از دو هفته مانده به زمان برگزاری انتخابات، فعالیت های تبلیغاتی خود را آغاز کنند و این روند در روزهای منتهی به موعد برگزاری انتخابات متوقف خواهد شد.
براساس قوانین هزینههای تبلیغاتی نامزدها باید کاملا شفاف باشند و هیچ نامزدی حق استفاده از امکانات و منابع مالی دولتی را برای فعالیتهای انتخاباتی خود را ندارد.
عراقیها به منظور حفظ زیبایی فضای شهری و جلوگیری از هدر رفت منابع کاغذ در این کشور از چسباندن پوستر و توزیع تراکتهای تبلیغاتی خودداری میکنند و عمدتا با برپا داشتن پلاکاردها و تابلوهای شهری در حاشیه اتوبانها و آزادراهها، پلها، ساختمانهای مرتفع و معابر عمومی به معرفی نامزدهای خود برای شهروندان عراقی میپردازند.
در انتخابات عراق هم به مانند بسیاری از کشورهای دیگر رنگها واجد معانی سیاسی هستند و هر جریان انتخاباتی با انتخاب یک رنگ و سبک تبلیغاتی خاص خود میکوشد تا توجه افراد واجد شرایط رایدهی در انتخابات را به سوی خود جلب کند.
پلاکاردهای تبلیغاتی هر فهرست و نامزد انتخاباتی از دو عدد تشکیل شده است: نخست شماره هر فهرست انتخاباتی حاضر در رقابتهای پارلمانی و دوم شماره اختصاص یافته به هر نامزد انتخاباتی. سران و رهبران هر فهرست با عنوان سرلیستهای انتخاباتی با عدد یک بازشناخته میشوند.
به دلیل بافتار سنتی عراق سران قبائل و عشایر نقش پررنگی را در اجتماعات و کارزارهای انتخاباتی ایفا میکنند. علاوه بر این برخی از نامزدها نیز تجمعات انتخاباتی خود را به صورت مردانه و زنان و نه مختلط برگزار میکنند.
انتهای پیام/
Source link
پایگاه خبری ایده روز آنلاین