تینا مزدکی_ جیم فارلی، مدیرعامل فورد، ماه گذشته به نشریهای گفت: «ما در یک رقابت جهانی با چین هستیم، و این رقابت فقط در مورد خودروهای برقی نیست. اگر ما این رقابت را ببازیم، فورد هیچ آیندهای نخواهد داشت.»
برخی شرکتها بهطور کامل از ابتکارات جدید خود دست کشیدهاند. اندرو فارست، بنیانگذار شرکت معدنی Fortescue، ادعا کرد که سفر اخیرش به چین باعث شد تلاشها برای تولید داخلی پیشرانههای خودروهای برقی (EV Powertrains) را متوقف کند. او گفت: «هیچ انسانی آنجا نیست، همهچیز رباتیک است.»
دیگر مدیران اجرایی نیز از بازدید از «کارخانههای تاریک» یاد کردند؛ مکانهایی که حتی نیازی به روشن ماندن چراغها ندارند، زیرا بیشتر کارها بهصورت شبانهروزی توسط رباتها انجام میشود.
چرا چین اینقدر سریع خودکارسازی میکند؟
بر اساس آمارهای اخیر فدراسیون بینالمللی رباتیک، چین به مراتب رباتهای صنعتی بیشتری نسبت به کشورهای بزرگی همچون آلمان، ایالات متحده و بریتانیا مستقر کرده است. این اقدام صرفاً با هدف کاهش حاشیه سود از طریق خودکارسازی نیروی کار انسانی صورت نمیگیرد. رایان ویتون، تحلیلگر Bismarck Analysis، توضیح میدهد که چین با وجود مشکل قابل توجه جمعیتی، بخش تولیدی عمدتاً نیروی کار فشردهای دارد. از این رو، آنها بهصورت پیشگیرانه میخواهند تولید را تا حد امکان خودکار کنند؛ نه به امید کسب حاشیه سود بالاتر (که رویکرد رایج در غرب است)، بلکه برای جبران کاهش جمعیت و کسب مزیت رقابتی.
متن کامل خبر را در «هیچ انسانی آنجا نیست؛ کارخانههای تمامرباتیک چین شوکهمان کرد!»، بخوانید.
۵۸۳۲۳
Source link
پایگاه خبری ایده روز آنلاین
