به گزارش همشهری آنلاین، درپی هشدار صریح رئیسجمهور، مبنی بر قطع تخصیص ارز و بازنگری در مجوز تولید خودروسازانی که ظرف یک سال مصرف سوخت محصولات خود را اصلاح نکنند، شرکتهای خودروساز ضمن واکنش به سخنان پزشکیان، دستور رئیسجمهور را بجا و راهبردی دانستند اما همزمان اعلام کردند کیفیت سوخت نیز باید افزایش یابد در غیراین صورت صرفا افزایش کیفیت موتورهای داخلی راهگشا نیست. به زعم آنها راهحل نهایی در تولید خودروهای هیبریدی است.
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور بهتازگی ضمن هشدار به شرکتهای خودروسازی از آنها خواست ظرف یک سال کیفیت تولید موتورهای داخلی را افزایش دهند در غیراین صورت ارز تخصیصی به آنها قطع خواهد شد. این سخنان موجی از واکنشها را در بین فعالان صنعت درپی داشت بهطوری که بسیاری از فعالان صنعت خودروسازی بر این باورند که فقط با افزایش کیفیت موتورهای داخلی نمیتوان مصرف سوخت را کنترل کرد و باید در گام نخست کیفیت بنزین تولیدی در کشور نیز به یورو ۵ اصلاح شود.
خودروسازان اما میگویند راهحل نهایی تولید خودروهای پلاگین هیبریدی است که مصرف بسیار پایینی دارند. ایران خودرو و سایپا مدعیاند توان تولید خودروهای هیبریدی را دارند و اگر ارز مورد نیاز تخصیص یابد قادر به تولید این خوروها هستند به زعم مدیرعامل ایران خودرو این شرکت توان تولید روزانه ۲هزار خودروی پلاگین هیبریدی را دارد و سایپا میگوید نخستین خودروی هیبریدی را تولید کرده است.
مواضع ایران خودرو
مدیرعامل ایرانخودرو در واکنش به سخنان اخیر رئیسجمهور درباره ضرورت کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی، گفت: این مطالبه کاملا بجا و راهبردی است و برنامه کاهش مصرف سوخت محصولات ایرانخودرو از اواخر سال گذشته و همزمان با خصوصیسازی این شرکت آغاز شده است.
عادل پیرمحمدی تصریح کرد: اینکه رئیسجمهور موضوع کاهش مصرف سوخت را بهصورت صریح مطرح کردند، کاملا درست و استراتژیک است. ما آماده همکاری هستیم؛ اما وظایف حاکمیت نیز همزمان اجرا شود.
او ۳مسیر کاهش مصرف را اصلاح قیمت انرژی، اسقاط خودروهای فرسوده و ارتقای پلتفرم و موتور عنوان کرد و اعلام داد: اکتان پایین سوخت موجود در کشور سبب مصرف زیاد سوخت، آلودگی بسیار زیاد و ازبینرفتن موتور خودروها میشود.
پیرمحمدی راه اصلی اصلاح مصرف را تولید خودروهای هیبریدی دانست و گفت: تنها راه عبور از موضوع مصرف سوخت و کاهش آلایندگیها تولید خودروهای هیبریدی است و ایرانخودرو آماده سرمایهگذاری است اما تأمین ارز باید از سوی دولت انجام شود. او همچنین اعلام کرد: مصرف سوخت خودروهای هیبریدی بیش از ۳۵درصد کمتر از نمونههای بنزینی است و ایرانخودرو توان تولید روزانه تا ۲۰۰۰ دستگاه خودروی هیبریدی را خواهد داشت.
مواضع سایپا
قائممقام مدیرعامل سایپا نیز اعلام کرد: این گروه فصل تازهای از توسعه پلتفرمها و قوای محرکه را آغاز کرده و تولید نسل جدید موتورهای ملی با هدف کاهش مصرف سوخت، افزایش بهرهوری و خودکفایی در حال اجراست و نخستین نمونه آن از سال آینده روی محصولات سایپا نصب میشود.
مهدی رادمنش گفت: راهبرد سایپا توسعه کاملاً بومی پلتفرم و موتور است و در نمایشگاه موتور تهران از خانواده جدید موتورهای ملی و خودروی آریا پلاگینهیبرید با برد ۱۲۰۰ کیلومتر رونمایی شده که نشاندهنده ورود سایپا به مرحله جدید استقلال فنی است. این موتورهای جدید که با همکاری مگاموتور و مرکز تحقیقات سایپا توسعه یافته، سبب کاهش آلایندگی، بهبود مصرف سوخت و افزایش رقابتپذیری صنعت خودرو میشود و قابلیت سازگاری با CNG را نیز دارند.
رادمنش با اشاره به تردد ۸میلیون خودروی فرسوده در کشور گفت: این ناوگان سهم زیادی در مصرف سوخت و آلودگی دارند. او قوای محرکه را یکی از مهمترین خلأهای صنعت خودرو دانست و اعلام کرد سایپا توسعه خانواده موتورهای جدید را در ۳نسخه تنفس طبیعی، توربو و توربو GDI آغاز کرده که برای خودروهای اقتصادی، میانرده و هیبریدی طراحی شدهاند.
بهگفته او، سایپا هدفگذاری کرده به بیش از ۶۰درصد خودکفایی داخلی برسد و ظرفیت تولید سالانه این موتورها ۳۰۰هزار دستگاه خواهد بود. قائممقام مدیرعامل سایپا تأکید کرد: این موتورها بر پایه فناوری روز دنیا و مطابق روند جهانی توسعه یافتهاند و درصورت مشارکت دیگر خودروسازان، مزایای اقتصادی بیشتری برای کل صنعت خواهد داشت.
در حوزه برقیسازی، رادمنش اعلام کرد: بهدلیل شرایط کشور، فناوری هیبرید (HEV) بهترین گزینه کوتاهمدت و میانمدت برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی است و پروژه خودروهای پلاگینهیبریدی آغاز شده و نمونه اولیه آن (آریا پلاگینهیبریدی) رونمایی شده است.
واکنش قطعهسازان
سخنگوی انجمن قطعهسازان نیز در واکنش به اولتیماتوم رئیسجمهور گفت: بخش قابلتوجهی از خرابی موتور و قطعات خودرو ناشی از ضعف قطعات نیست بلکه ناشی از سوخت بیکیفیت است.
فرهاد بهنیا از دولت خواست همزمان با فشار برای ارتقای استاندارد قطعات به یورو۵، کیفیت سوخت نیز به سطح یورو۵ ارتقا یابد.
او اضافه کرد: سوخت غیراستاندارد باعث معیوبشدن خودروها و تحمیل هزینههای بالا به مالکان شده و تصور عمومی اشتباه شکل گرفته که مشکل از کیفیت قطعات است. بهنیا از رئیسجمهور خواسته دستوراتی صادر شود تا وزارت نفت و پالایشگاهها بهبود کیفیت سوخت را پیگیری کنند.
سخنگوی انجمن قطعهسازان همچنین به مشکلات مالی صنعت اشاره کرد و گفت: مطالبات قطعهسازان از خودروسازان ۱۶۰همت است و مطالبات سررسید گذشته از ۴۰ به بیش از ۶۰همت رسیده است. دو خودروساز بیش از ۲۶۰هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند. وعده پرداخت ۴۰همت تسهیلات برای پرداخت بدهیها هنوز اجرایی نشده و حتی بانک عامل مشخص نیست.
او افزود: ادامه این شرایط باعث بحران نقدینگی برای قطعهسازان، مشکلات تولید و چالش در تأمین قطعات برای خودروسازان شده است.
بهنیا اضافه کرد: در حالی قیمت مواداولیه براساس نرخ جهانی محاسبه میشود که قیمتگذاری دستوری خودرو باعث زیان خودروسازان و فشار بر قطعهسازان شده است.
Source link
پایگاه خبری ایده روز آنلاین
