چهارشنبه , 12 آذر 1404 - 10:08 قبل از ظهر

تاخت‌ و تاز چین در صنعت خودرو / جهش بی‌سابقه و قدرت‌نمایی جهانی

امیرمسعود عابدین: تحولات بازار خودروی چین در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که این کشور نه‌ تنها در عرصه فناوری و تولید خودروهای انرژی نو (NEV) پیشتاز است، بلکه اکنون در بازار جهانی هم نقش تعیین‌کننده‌تری پیدا کرده است. از رکورد تحویل چند صد هزار دستگاهی خودروسازانی مانند بی‌وای‌دی (BYD) گرفته تا رشد سریع برندهای نوظهور و افزایش سهم چین از بازار جهانی، همه نشان می‌دهد که این کشور با سرعت در حال بازتعریف موازنه صنعت خودرو است.

برتری قاطع BYD در بازار داخلی

براساس گزارش carnewschina، نوامبر ۲۰۲۵ بار دیگر ماهی درخشان برای بی‌وای‌دی بود؛ شرکتی که با تحویل بیش از ۴۸۰ هزار دستگاه خودروی انرژی نو، جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین سازنده NEV چین تثبیت کرد. اگرچه مجموع فروش نسبت به سال گذشته ۵٫۲۵ درصد کاهش نشان داد، اما در جزئیات الگوهای جالبی دیده می‌شود؛ فروش خودروهای تمام‌برقی این شرکت نزدیک به ۲۰ درصد رشد داشت، در حالی که مدل‌های پلاگین‌ هیبرید با افتی بیش از ۲۲ درصد مواجه شدند. این تغییر به‌ خوبی مسیر آینده بازار چین را نشان می‌دهد؛ گذر از هیبریدها به سمت تمام‌برقی‌ها.

در مجموع، خانواده مدل‌های Ocean و Dynasty بیش از ۴۲۳ هزار دستگاه از فروش ماهانه شرکت را تشکیل دادند و برندهای زیرمجموعه نظیر دنزا و یانگ‌وانگ نیز همچنان در حال تثبیت موقعیت خود هستند. در کنار بازار داخلی، صادرات بی‌وای‌دی نیز نقطه عطفی ثبت کرد و با عبور از ۱۳۰ هزار دستگاه، رکوردی تازه برجای گذاشت. اکنون فروش انباشته محصولات انرژی‌ نو این شرکت از ۱۴٫۷ میلیون دستگاه فراتر رفته است.

رقبای بزرگ؛ از صعود SAIC تا جهش چری

تاخت‌ و تاز چین در صنعت خودرو / جهش بی‌سابقه و قدرت‌نمایی جهانی

در کنار بی‌وای‌دی، دیگر غول‌های خودروسازی چین نیز در ماه نوامبر عملکرد چشمگیری داشتند. گروه سایک (SAIC) با فروش حدود ۱۵۰ هزار دستگاه در جایگاه دوم ایستاد و بخش‌های مختلف آن از جمله IM Motors و MG رکوردهای تازه‌ای ثبت کردند.

جیلی نیز با اتکا به ترکیب مدل‌های پلاگین‌هیبرید و تمام‌برقی خود به فروش بیش از ۱۳۲ هزار دستگاه رسید و بار دیگر قدرت خود را به رخ کشید.

خودروساز چانگان نیز با فروش ۱۲۵ هزار دستگاه برای سومین ماه متوالی، مرز ۱۰۰ هزار دستگاه را پشت سر گذاشت. در همین حال، چری یکی از بزرگ‌ترین جهش‌های سال را تجربه کرد؛ با ۵۰ درصد رشد سالانه و ثبت فروش بیش از ۱۱۶ هزار دستگاه NEV، این شرکت نه‌تنها رکورد زد بلکه صادراتش نیز برای هفتمین ماه پی‌درپی از ۱۰۰ هزار دستگاه فراتر رفت. ستاره‌های نوظهور؛ سالی درخشان برای HIMA و لیپ‌موتور

در سالی که رقابت در بازار خودروهای نوظهور چین به اوج رسیده، استارتاپ‌هایی مانند HIMA و لیپ‌موتور توانستند رشد خیره‌کننده‌ای را ثبت کنند.

HIMA با تحویل بیش از ۸۱ هزار دستگاه توانست نزدیک به ۹۰ درصد رشد سالانه را تجربه کند و رکورد جدیدی به جا بگذارد. لیپ‌موتور هم با ۷۰ هزار دستگاه تحویل، بیش از ۷۵ درصد نسبت به پارسال رشد داشت.

برندهای جوان و ساختاریافته مانند زیکر و لینک اند کو نیز مجموعا بیش از ۵۵ هزار دستگاه فروختند و همچنان در بخش لوکس برقی نقش‌آفرینی می‌کنند.

در کنار آنان، گریت‌وال موتور با فروش داخلی ۴۰ هزار دستگاه و ثبت رکورد ۵۷ هزار دستگاه صادرات، و شیائومی اتو با عبور از مرز ۴۰ هزار تحویل ماهانه نشان دادند که فضای رقابتی بازار چین تنها محدود به قدیمی‌ها نیست.

در این میان شرکت‌هایی مانند اکسپنگ، نیو، فاو، گک آیون و لی‌اتو نیز همگی رشدهای قابل توجهی را ثبت کردند و باز هم تنوع و پویایی بازار چین را برجسته کردند.

۱۰ فروش برتر NEV چین در ماه نوامبر

رتبه خودروساز / برند فروش NEV در نوامبر
۱ بی‌وای‌دی  ۴۸۰,۱۸۶
۲ سایک ۱۴۹,۹۰۰
۳ جیلی ۱۳۲,۶۵۲
۴ چانگان ۱۲۵,۰۰۰
۵ چری ۱۱۶,۷۹۴
۶ HIMA (Harmony Intelligent Mobility Alliance) ۸۱,۸۶۴
۷ لیپ‌موتور  ۷۰,۳۲۷
۸ زیکر (شامل زیکر و لینک اند کو) ۵۵,۱۴۶
۹ گریت وال موتور  ۴۰,۱۰۰
۱۰ شیائومی >۴۰,۰۰۰

اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهد که خودروسازان چینی در زمینه محصولات NEV یا انرژی‌ نو (برقی، پلاگین هیبرید،  پیل سوختی هیدروژنی و خودروهای الکتریکی با برد گسترده)، حرف اول را در خود بازار چین می‌زنند و برندهای غیرچینی مانند تسلا و فولکس‌واگن و غیره، در رتبه‌های پایین‌تری قرار می‌گیرند. هرچند که آمار دقیق تحویل تسلا در ماه نوامبر ۲۰۲۵ فعلا وجود ندارد، اما تا اکتبر سال جاری،  تسلا مدل Y در رتبه چهارم پرفروش‌ترین‌ها قرار داشت و بقیه برندها چینی بودند.

چین در بازار جهانی؛ صعود به سهم ۳۸ درصدی

براساس گزارش دیگری از carnewschina،  رشد سریع صنعت خودروی چین تنها به بازار داخلی محدود نماند. طبق اعلام کوی دونگشو، دبیر کل انجمن خودروهای سواری چین، این کشور در اکتبر ۲۰۲۵ توانست سهم خود از بازار جهانی خودرو را به ۳۸ درصد برساند؛ افزایشی که نشان می‌دهد روند برقی‌سازی و توسعه محصولات چینی در جهان ادامه دارد.

فروش جهانی خودرو در این ماه به ۸٫۶۴ میلیون دستگاه رسید و چین با ثبت حدود ۳٫۳ میلیون دستگاه، بار دیگر جایگاه نخست خود را تثبیت کرد. در بازه ده‌ ماهه نخست سال نیز مجموع فروش چین با ۲۷٫۶۵ میلیون دستگاه، بیش از ۳۴ درصد بازار جهانی را در اختیار داشت. این در حالی است که بازارهای بزرگی مانند آمریکا، هند، ژاپن و آلمان با فاصله به دنبال چین حرکت می‌کنند.

یکی از نکات برجسته، حضور سه خودروساز چینی در جمع ۱۰ تولیدکننده برتر جهان است: بی‌وای‌دی در رتبه ۶، جیلی در رتبه ۸ و چری در رتبه ۱۰. در مقابل، برخی برندهای بین‌المللی به دلیل حرکت کندتر در مسیر برقی‌سازی، با کاهش سهم بازار مواجه شده‌اند.

۵۸۳۲۲


Source link

درباره ی طلوع ارتباطات

ورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد کاهش سقف مهریه به 14 سکه در مجلس تصویب شد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در جلسه امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی، علی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *