سه شنبه , 2 دی 1404 - 2:51 بعد از ظهر

ماجرای ریختن ده ها تن برنج در دریا چه بود؟ | دولت بدهکار است اگر این بدهی تسویه نشود…


به گزارش ایده روز آنلاین، در روزهای اخیر در پی انتشار اخبار و فیلم هایی در فضای مجازی از کپک و پوسیدگی برنج های وارداتی در اثر بارش باران در بندر شهید رجایی و ریختن آنها به دریا منتشر شد، اظهارات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص نیز به شایعات دامن زد.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران با تکذیب ریختن برنج در دریا اظهار کرد: ادعاهایی مبنی بر فاسد شدن یا ریختن برنج در دریا واقعیت ندارد و این تصاویر و شایعات مربوط به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است و ارتباطی به وضعیت فعلی ندارد.

وی افزود: برنج‌ های موجود در زاهدان و سیستان و بلوچستان مشکلی از نظر بارندگی ندارند و فقط بحث نهایی شدن تأمین ارز مطرح است که به محض حل این موضوع این محموله‌ ها وارد کشور می‌ شود.

کشاورز با بیان اینکه موضوع مطرح‌ شده اصلا بحث غیرقابل مصرف بودن و غیربهداشتی بودن برنج نیست، اظهار کرد: اگر این موضوع صحت داشت بحث خسارت ناشی از بارندگی نیز باید توسط تمامی اعضای انجمن به بیمه و طرف خارجی اعلام می شد بنابراین چنین موضوعی صحت ندارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج با اشاره به اینکه از ابتدای امسال حدود یک میلیون تن برنج به ارزش حداقل یک میلیارد دلار توسط بخش خصوصی وارد کشور شده اما دولت بدهکار است و هیچ ارزی دریافت نشده است و اگر این بدهی تسویه نشود، طرف‌ های خارجی دیگر کالایی تحویل نخواهند داد.

وی با بیان اینکه تا پایان سال حداقل باید ۵۰۰ هزار تن برنج دیگر وارد کشور شود، افزود: اکنون حدود ۱۰۰ هزار تن برنج به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار در بنادر موجود است که هیچ مشکلی از نظر فساد در اثر بارندگی ندارد، اگر چنین اتفاقی افتاده بود، به طور قطع اعضای انجمن اعلام خسارت می‌کردند و موضوع از طریق بیمه و طرفین خارجی پیگیری می‌ شد.

کشاورز با اشاره حذف ارز ترجیحی برنج و انتقال آن به تالار دوم مرکز مبادله، به این نکته اشاره کرد که در این تالار ابتدا می بایست صادرکنندگان یا دارندگان ارز، ارز خود را بفروشند در حالی که اغلب دارندگان ارز تمایلی به فروش ندارند و تا جایی که می توانند، عرضه نمی کنند.

وی با اشاره به صدور مجوز واردات کالاهای اساسی از استان های مرزی همچون کول‌بری و ته لنجی بدون ثبت منشاء ارز خاطر نشان کرد: با چنین طرح هایی امکان ورود برنج به صورت انبوه امکان پذیر نیست زیرا ظرفیت یک لنج ۵ هزار تم است اما یک کشتی تا ۶۰ هزار تن امکان حمل بار دارد.

طبق آخرین آمار وزارت جهادکشاورزی، مصرف برنج در ایران سالانه حدود ۲.۷ میلیون تن برآورد می شود که از این میزان امسال حدود ۱.۸ میلیون تن از شالیزارهای کشور برداشت شد که به معنی کسری حدود یک میلیون تن برنج در بازار کشور است که می بایست از طریق واردات این شکاف برطرف شود.


Source link

درباره ی ایده روز آنلاین

مطلب پیشنهادی

۷۲ ساعت تا فسخ یک بازیکن گرانقیمت با پرسپولیس؛‌خداروشکر هیچ آپشنی ندارد!

سرژ اوریه مدافع راست ساحل عاجی که با سر و صدای زیاد به پرسپولیس آمد، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *