
نشست علمی نقد و بررسی کتاب «اسرار ملکوت» (شرح دعای سحر امام خمینی رحمهالله علیه) در موسسه نشر آثار حضرت امام در قم برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین باقر صاحبی در این نشست گفت: “برای درک درست از قواعد عرفانی امام، باید همه آثار ایشان خوانده شود.” وی افزود: “کتاب «اسرار ملکوت» را میتوان اولین و آخرین اثر امام در شرح عرفانی دعای سحر دانست؛ اثری که لایههای معرفتی و تفسیری متعددی دارد.”
او ادامه داد: “امام خمینی در این کتاب، حقیقت قرآن و ولایت را در یک مسیر واحد نشان میدهد و از نگاه ایشان، همه معارف عبادی و سلوکی در بازگشت به خدا معنا پیدا میکند.” صاحبی همچنین گفت: “امام فلسفه را برای فلسفه نمیخواند، بلکه در خدمت تهذیب و اخلاق قرار میداد و عرفان را به متن زندگی و تربیت انسان پیوند زد.”
صاحبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: “در نگاه امام، قرآن حقیقتی زنده است که در مرتبه اعلی با وجود پیامبر(ص) یکی است و در مراتب پایینتر، تعینات خود را در عالم مییابد.” او بیان کرد: “امام، قرآن را نهتنها تفسیرشده بلکه «تعریفشده» و «مواجهشده» میدانست؛ باطنی که در اهلبیت(ع) ظهور مییابد.” وی افزود: “هنوز در حوزه و دانشگاه، تحلیل عمیق و امروزی از آثار عرفانی امام شکل نگرفته است و این خلأ باید جبران شود.”
*دعای سحر، نقشه سلوک انسان معاصر*
در ادامه، آیتالله سیدعلی حسینی آملی نیز در این نشست به بیان دیدگاههای خود درباره شرح دعای سحر پرداخت. وی گفت: “امام در این شرح، حقیقت ولایت را در بطن توحید مطرح میکند و نشان میدهد که همه مراتب هستی، جلوهای از انسان کاملاند.”
او افزود: “دعای سحر، تنها ویژه ماه رمضان نیست؛ بلکه برنامه سحرهای عمر انسان است و در همه اوقات کاربرد دارد.” به گفته آیتالله آملی، امام خمینی سلوک عارفانه را از فضای مجرد به متن زندگی مردم آورد و عرفان را از خلوت به جامعه کشاند.
وی تصریح کرد: “امام در عرفان نظری توقف نکرد، بلکه عرفان عملی را تا متن انقلاب امتداد داد و از توحید و ولایت، الگویی برای زندگی اجتماعی و سیاسی ارائه داد.” آیتالله آملی همچنین تأکید کرد: “دعا و عبادت در این مسیر، به انسان کمک میکند تا به معنا و سیرت واقعی خود دست یابد و بر اساس آن، جامعهای متعالی و اخلاقی بنا کند.”
پایگاه خبری ایده روز آنلاین
