دوشنبه , 30 تیر 1404 - 0:25 قبل از ظهر

سرمایه‌گذاری در طرح کمربند و جاده رکورد زد

آفریقا و آسیای مرکزی به ترتیب با جذب ۳۹ میلیارد و ۲۵ میلیارد دلار در نیمه اول سال میلادی جاری، به مقاصد اصلی سرمایه‌گذاری در طرح کمربند و جاده (BRI) تبدیل شدند.

نتایج گزارش تحقیقاتی مشترک دانشگاه «گریفیث» استرالیا و مرکز «توسعه و تامین مالی» سبز پکن نشان می‌دهد که طی نیمه اول سال ۲۰۲۵، رکورد بالایی در فعالیت‌های طرح کمربند و جاده ثبت شده است، به طوری که قراردادهای ساختمانی آن به ۶۶.۲ میلیارد دلار و سرمایه‌گذاری‌ها در مجموع تقریبا به ۵۷.۱ میلیارد دلار رسیده است؛ ارقام منتشرشده، این دوره را به فعال‌ترین دوره ۶ ماهه از زمان آغاز این ابتکار در سال ۲۰۱۳ تبدیل می‌کند.این رقم حاصل تقریبا ۱۲۴ میلیارد دلار قراردادهای ساختمانی و سرمایه‌گذاری در ۱۷۶ قرارداد در نیمه اول امسال، در مقایسه با رقم ۱۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ است.قزاقستان با تقریبا ۲۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در نیمه اول سال ۲۰۲۵، بزرگترین دریافت‌کننده بوده است و پس از آن تایلند (۷.۴ میلیارد دلار) و مصر (۴.۸ میلیارد دلار) قرار داشتند.در میان بخش‌ها، بخش‌های انرژی، فلزات و معدن و فناوری در نیمه اول سال ۲۰۲۵ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد بیشتری را در سرمایه‌گذاری‌های طرح کمربند و جاده شاهد بودند.طبق این گزارش، تمرکز مشارکت بین‌المللی طرح کمربند و جاده، همچنان در حوزه انرژی (۳۵ درصد) بوده و سهم بخش حمل و نقل به ۷.۲ درصد رسید که در مقایسه با سال‌های اولیه‌ این طرح، پایین‌ترین سطح از سهم مشارکت در طرح کمربند و جاده بوده است.در همین حال، بخش فلزات و معدن با رقم حدود ۲۰ درصد، همچنان به گسترش نقش خود به عنوان دومین بخش بزرگ ادامه داد اما سهم بخش فناوری اندکی کاهش یافت و به ۱۳.۳ درصد رسید.سرمایه‌گذاری در فناوری و تولید در کشورهای طرح کمربند و جاده بیش از دو برابر شد و به ۲۳.۲ میلیارد دلار رسید و تمرکز قابل توجهی بر انرژی خورشیدی، باتری‌های خودروهای برقی و هیدروژن داشت.سرمایه‌گذاری در فلزات و معدن در نیمه‌ اول سال جاری، به رکورد ۲۴.۹ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال‌های گذشته (از سال ۲۰۱۳ تاکنون) صعود کرده است.طبق این گزارش، قزاقستان با ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در آلومینیوم و ۷.۵ میلیارد دلار در مس، مهم‌ترین مشارکت را تجربه کرد.بر اساس گزارش آستانا نیوز، بعید است سرمایه‌گذاری‌های طرح کمربند و جاده تحت تاثیر آشفتگی اقتصادی جهانی قرار گیرد و به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۵، با وجود موانع اقتصادی جهانی ناشی از محدودیت‌های تجاری آمریکا، گسترش بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها و قراردادهای ساختمانی طرح کمربند و جاده، امکان‌پذیر باشد.همچنین نیاز مبرمی به سرمایه‌گذاری برای تقویت رشد سبز به منظور حمایت از گذار سبز، هم در چین و هم در کشورهای عضو طرح کمربند و جاده وجود دارد.از زمانی که شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، رسما طرح کمربند و جاده را در سال ۲۰۱۳ در آستانه، پایتخت قزاقستان راه‌اندازی کرد، مشارکت در طرح کمربند و جاده تاکنون به ۱.۳ تریلیون دلار رسیده است.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۶ به ایران رسید

ژاپنی‌های سختکوش از میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۶ با پیشرانه توربوشارژ هیبرید خفیف و امکانات جدید رونمایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *