یکشنبه , 5 مرداد 1404 - 8:19 قبل از ظهر

۴ مزیت مصوبه خودرویی دولت

واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ترمز قیمت خارجی‌های بازار را می‌کشد

مهم‌ترین اتفاقی که در بحبوحه جنگ 12 روزه در حوزه خودرو رخ داد؛ تصویب آیین‌نامه واردات خودرو بود. آیین‌نامه‌ای که مهم‌ترین گزینه آن باز شدن مجدد واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی بود. خودروهایی که به دلیل حجم موتورشان مدتها بود ورودشان به کشور ممنوع شده بود. جلال رشیدی کوچی، نماینده سابق مجلس در دوران خود برای واردات خودرو بسیار تلاش کرد و حالا بعد از اعلام این آیین‌نامه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی به تأثیرات باز شدن واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی اشاره کرد.او چهار ویژگی مهم این آیین‌نامه را در صورتی که به درستی اجرا شود اعلام و تأکید کرد تأثیر بسیار مثبتی روی کاهش قیمت‌های خودروها، بویژه خودروهای وارداتی (چه مدل‌های قبل از 2017 و چه مدل‌های جدید) داشته باشد.
چهار ویژگی مهم این آیین‌نامه که در صورت اجرای درست آن توسط قسمت‌های مختلف دولت، حتماً می‌تواند تأثیر مثبتی بر بازار بگذارد شامل این موارد است:
1- حذف سقف حجم موتور، به این معنی که بعد از این خودروهای بالای 2500 سی‌سی اجازه ورود به کشور خواهد داشت.
2- حذف سقف دلاری(در این آیین‌نامه هیچ اشاره‌ای به سقف دلاری نشده و تنها برای شرکت‌هایی که بیش از 300هزار دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند اجازه واردات خودرو تا سقف 30هزار دلار داده است.)
3-کاهش قابل توجه تعرفه برای خودروهای زیر 2هزار سی‌سی.
4-واردات توسط اشخاص حقیقی.

لندکروزی که نباید  80میلیارد باشد
به گفته رشیدی کوچی، مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکته‌ای که باید روی آن تأکید کنیم اجرای درست و بی‌قید و شرط همین آیین‌نامه است. وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرکات کشور، سازمان بازرسی و استاندارد همین آیین‌نامه‌ای را که نوشته وتصویب کردند عیناً اجرا کنند تا اثرات مثبت آن مشهود باشد.
این نماینده سابق مجلس در اینستاگرام خود تأکید کرد: «اگر این اتفاق رخ دهد شاهد تأثیر قابل توجهی بر کاهش قیمت‌ها و ورود خودروهای متنوع به کشور خواهیم بود. یکی از اصلاحاتی که انجام شد و مدت‌ها همه دنبالش بودند برداشتن سقف حجم موتور بود. تا قبل از این، خودروهای بالای 2500 سی سی اجازه واردات به کشور نداشتند اما با این آیین‌نامه جدید، خودروهای بالای 2500 سی‌سی، چه کارکرده و نو وارد کشور می‌شوند. تا قبل از 2017 که واردات خودروهای نو به کشور انجام می‌شد تعداد قابل توجهی خودروهای بالای 4 سیلندر وبالای 2500 سی‌سی وارد کشور شدند که بعد از اینکه اجازه ورود این خودروها به کشور ممنوع شد؛ این خودروها که کارکرده محسوب شده، قیمت‌های نجومی پیدا کردند. به طور مثال خودروهای لندکروز مدل 2024 و 2023 که پلاک ملی شدند با قیمت‌های فضایی 70-80 میلیارد تومانی معامله می‌شوند. اما در کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص امارات حدود 7تا8 میلیارد تومان معامله می‌شوند حالا با تعرفه 200 درصد رقمش خیلی بیشتر می‌شود. البته مدل‌های خودرو را هم باید در نظر گرفت. لندکروز 7میلیاردی با 200درصد تعرفه 20 میلیارد تومان خواهد شد. البته ارزی که محاسبه می‌شود ارز بازار آزاد نیست.10 میلیارد هم سود فروشنده و سایر موارد است در نتیجه خودرو نهایتاً 30 میلیارد تومان تمام می‌شود. مدل کارکرده و هیبرید این خودرو با تعرفه 15 درصد است. اگر یک لندکروز 2025 هیبریدی با قیمت 600 هزار درهم در نظر بگیریم با تعرفه 15 درصد بعید است قیمتش بالای 20 میلیارد تومان باشد. این موارد به این معنی است که اجرای این آیین‌نامه باعث کاهش قیمت به صورت پلکانی می‌شود.»

مقایسه قیمت خودروها
قیمت لندکروز مدل ۲۰۱۳ کارکرده در بازار ایران در تاریخ ۳ مرداد ۱۴۰۴ حدود ۱۳ تا ۱۶ میلیارد تومان است، که به شرایط دقیق (مثل نوع تریم، سطح امکانات، رنگ، میزان کارکرد و سابقه سرویس‌ها) بستگی دارد. حالا بیاییم لندکروز 2025 را با نرخ امارات برای واردات به ایران محاسبه کنیم. تعرفه 200درصد است و نرخ ارز واردات خودرو در سال جدید از 28500 به 70000هزارتومان رسیده است. با نرخ 28500 محاسبه کنیم قیمت حدود 30 میلیارد تومان می‌شود و با ارز 70هزار تومان یک لندکروز نسخه پایه بنزینی حدود 60 میلیارد تومان می‌شود. درست است که قیمت‌ها به دلیل تعرفه بالا نجومی است اما اگر این خودروها وارد شود؛ لندکروز 2013 هم ریزش قیمت پیدا کرده و در بازار وارداتی‌ها شاهد تحول عجیبی خواهیم شد. از سوی دیگر، ریزش قیمت‌ها به صورت پلکانی روی سایر خودروها، چه داخلی و مونتاژی تأثیرگذار است.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

معادن زغال‏‏‌سنگ

بحران ایمنی در معادن زغال‏‏‌سنگ

چالش‌‌‌هایی که نه‌‌‌تنها جان کارگران را تهدید می‌کنند، بلکه استمرار تولید را نیز در معرض …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *