احسان کاظمنژاد، کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی و نویسنده سه کتاب تخصصی، در گفتوگو با خبرنگار ما بر اهمیت تشخیص بهموقع اختلالات یادگیری و نقش معلمان در شناسایی این کودکان تأکید کرد.
احسان کاظمنژاد، عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و محقق حوزه کودکان استثنایی، با اشاره به تازهترین کتاب خود با عنوان «اختلالات خواندن و نوشتن»، گفت: «اختلالات یادگیری نوعی ناتوانی عصبی است که ارتباطی با کمهوشی ندارد، اما بر توانایی مغز در پردازش اطلاعات تأثیر میگذارد. این اختلالات میتوانند بر مهارتهایی مانند خواندن، نوشتن و ریاضیات اثر بگذارند.»
او که پیشتر کتابهای «رفتاردرمانی در کودکان کمتوان ذهنی» و «آموزش به والدین و معلمان در زمینه تقویت تمرکز کودکان» را منتشر کرده است، افزود: «بسیاری از کودکان مبتلا به این اختلالات از هوش طبیعی یا حتی بالاتر برخوردارند، اما در مهارتهای خاص یادگیری عقب میمانند. شناسایی بهموقع و مداخلات آموزشی مؤثر، میتواند این کودکان را به مسیر درست بازگرداند.»
کاظمنژاد درباره تجربه شخصیاش در حوزه نویسندگی گفت: «نوشتن برای من همیشه یک دغدغه در خلوت بوده است. اولین جملهای که نوشتم این بود: نوشتن به انسان احساس خوبی میدهد. این مسیر باعث شد علاقهام به کودکان استثنایی و نیازهای خاص آنها معطوف شود.»
این روانشناس درباره علائم اختلال خواندن توضیح داد: «کندخوانی، جا انداختن کلمات، ضعف در درک مطلب، بیمیلی به خواندن و مشکلات حافظه دیداری و شنیداری از مهمترین نشانههاست. کودکانی که این اختلال را دارند، اغلب نیازمند تمرینات چندحسی، خلاصهنویسی و بازیهای آموزشی برای تقویت مهارتهای خواندن هستند.»
او تأکید کرد: «معلمان باید علائم اختلالات یادگیری را بشناسند و در صورت مشاهده، دانشآموز را به مراکز تخصصی و روانشناسان ارجاع دهند. عوامل محیطی مانند شرایط خانوادگی نامساعد، کیفیت پایین آموزش و مشکلات عاطفی میتوانند این اختلالات را تشدید کنند.»
به گفته کاظمنژاد، حدود ۵ تا ۱۰ درصد دانشآموزان دچار نوعی از اختلالات یادگیری هستند و نیمی از آنها در حوزه اختلال خواندن قرار میگیرند. او افزود: «تقویت مهارت خواندن نهتنها یک نیاز آموزشی، بلکه یک ضرورت تربیتی است. خواندن درست، کلید ورود به دنیای اندیشه و یادگیری عمیق است.»