به گزارش خبرنگار فرهنگی ایده روز آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، پیش از ظهر امروز با سخنرانی در مرقد مطهر امام زاده سلطانعلی ابن محمد باقر علیه اسلام به مقام والای علمی و دینی ایشان پرداخت و گفت: ریشه ایمان ایرانیان را باید در چنین مکانهای مقدسی جستوجو کرد. بیتردید، شناسنامه تشیع در ایران از مشهد اردهال کاشان آغاز میشود؛ و این نه یک ادعا، بلکه مبتنی بر یک واقعیت مهم تاریخی است.
وی افزود: در اینجا اتفاقی رخ داد که در تاریخ اسلام کمنظیر و شاید بینظیر است؛ مردم خودشان به امام باقر علیهالسلام مراجعه کردند و از ایشان خواستند عالمی از فرزندانشان را به ایران بفرستند تا معارف دینی را در این سرزمین آموزش دهد. این اصل، بسیار مهم است؛ زیرا تفاوت اساسی دارد با اینکه امامزادهای به جایی بیاید و مردم بعدها دور او جمع شوند.
پناهیان ادامه داد: این اتفاق با حضور امام رضا علیهالسلام در خراسان قابل مقایسه نیست؛ حضوری که به اجبار و در قالب هجرت سیاسی به مرو رخ داد، هرچند مردم نیشابور و خراسان با جان و دل از ایشان استقبال کردند. اما آنچه در مشهد اردهال رخ داد، مساله دیگری بود: ابتکار و انتخاب آگاهانه مردم؛ همچنین با ماجرای حضرت معصومه سلاماللهعلیها در قم متفاوت است؛ جایی که ایشان در مسیر هجرت، به سبب حوادث پیشآمده، قم را برای اقامت برگزیدند و قم آشیانه اهلبیت شد و خواهد ماند. یا با شاهچراغ شیراز، که برادران و بستگان امام رضا علیهالسلام برای یاری ایشان آمدند و پس از محاصره، به شهادت رسیدند.
وی افزود: اما اینجا، برای نخستینبار در تاریخ، مردم گفتند: «یا امام، نایب خودت، فرزندت، یک عالم از اهلبیت را برای هدایت ما به این سرزمین بفرست.» این نقطه، یک نقطه بزرگ و درخشان در تاریخ اسلامِ ایران است و این مراجعه مردم ارزش بیبدیلی دارد.
پناهیان خاطر نشان ساخت: امتیاز برجسته دیگر مشهد اردهال این است که مردم این منطقه فقط شاهد مظلومیت و شهادت امامزاده نبودند؛ بلکه به یاری او برخاستند. بیش از هفتاد شهید تقدیم کردند. بسیاری از شما شاید از نسل همان شهدا باشید؛ هرچند در آن زمان نهادی برای ثبت و ضبط وجود نداشت. ما امامزادگان شهید فراوان داریم، اما اینکه مردمی چنین آشکار و گسترده به یاری امامزادهای قیام کنند، بسیار نادر است.
وی ادامه داد: حتی آنان که دیرتر رسیدند و نتوانستند در یاری حضور داشته باشند، سنت «قالیشویان» را بنا نهادند؛ آیینی برای کسانی که دیر خبردار شدند. این نیز یک امتیاز تاریخی منحصربهفرد است. تمام این وقایع، پیش از دوران امام موسی بن جعفر علیهالسلام رخ داده است. و این خود امتیاز دیگری است؛ زیرا گسیل گسترده فرزندان ائمه به مناطق مختلف، بهویژه پس از شهادت امام کاظم علیهالسلام رواج یافت و به همین دلیل است که اکثر سادات و امامزادگان، موسوی هستند.اما مشهد اردهال مربوط به زمانی است که این سنت هنوز باب نشده بود؛ هنوز نه دوران گسترده شاگردپروری امام صادق علیهالسلام فرا رسیده بود و نه مأموریت بزرگ نشر معارف در سراسر سرزمینها آغاز شده بود. با این حال، مردم این منطقه به درستی درک کردند که باید به امام زمانشان مراجعه کنند و از ایشان نمایندهای عالم و آگاه بخواهند.
پناهیان تصریح کرد: این فهم، این درایت و این تشخیص، واقعاً شگفتانگیز است و این نکته را باید به کسانی گفت که تلقی نادرستی از دین دارند؛ بله، مردم اینجا عزاداری میکنند، سوگواری دارند؛ اما این عزاداریها فقط جلوهای احساسی نیست. عزاداری سنتی ایرانی، بهویژه آیین خاص مشهد اردهال، ظاهری آکنده از عشق و ولایت دارد، اما باطنش عشق به علم و عالم دینی است.
وی در پایان اظهار داشت: اجداد شما چرا به امام باقر علیهالسلام مراجعه کردند؟ برای اینکه یک عالم دینی در میانشان باشد؛دین، اساساً مقولهای علمی است؛اسلام، دین معرفت است.
و امام محمد باقر علیهالسلام، امام شکافتن علم و گشودن درهای دانش است؛ همان امامی که در روایات آمده، پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله را در رؤیا دیدند و مأموریت علمی ایشان تأیید شد.
انتهای پیام/
Source link
پایگاه خبری ایده روز آنلاین